De cast van The Old Guard

Wat moet je aan met je leven als je niet dood kan gaan? De onsterfelijke helden uit The Old Guard gebruiken hun speciale gave om mensen te helpen, maar dat is niet zonder gevaar.

‘Who wants to live forever?’ vroeg Freddie Mercury ooit op de soundtrack van Highlander. Het is een retorische vraag, want als je een paar films hebt gezien over onsterfelijken, weet je dat een bestaan zonder de dood loodzwaar is. Dat blijkt nog maar eens een keer uit The Old Guard, een actiefilm waarin een groepje stokoude strijders hun onverwoestbare lichamen in de strijd gooien voor de goede zaak.

Antiek A-Team

Als een soort antiek A-Team laat de surrogaatfamilie, geleid door Andy (Charlize Theron), zich inhuren om gevaarlijke klussen uit te voeren over de hele wereld. En als ze daarbij tegen een kogel aanlopen, plopt die er een paar seconden later gewoon weer uit. Niet zo gek dat ze populaire huurlingen zijn.

Charlize Theron is ook te zien in een van de beste actiefilms aller tijden.

Enge pillenboer

Helaas moet de eeuwenoude Andy bekennen dat de wereld er niet beter op wordt, ondanks hun inspanningen. Tijd voor een laatste klus dus voordat ze er de brui aan geven. Dan weet je het wel als vaste kijker van actiefilms: nu worden ze erin geluisd en dat gebeurt dus ook. Het blijkt dat een malafide pharmaceutisch bedrijf uit is op hun dna om ongeëvenaarde medicijnen te kunnen maken.

Verteltrucje

De opdracht van de oude garde is nu tweeledig: ze moeten de engerds die het op hun speciale krachten voorzien hebben onschadelijk maken én zich bekommeren over een vrouw die zojuist heeft ontdekt dat ze ook onsterfelijk is. Dat laatste is een handig verteltrucje om het verhaal van The Old Guard vooruit te helpen, maar het levert niet de meest interessante scènes op.

Dynamisch duo

Onder Therons oude strijdmakkers bevinden zich twee bekende acteurs uit de lage landen die hard bezig zijn om zich internationaal te vestigen: Matthias Schoenaerts en Marwan 'Hot Jafar' Kenzari. Zij doen goed hun best om de eenheid neer te zetten binnen deze groep, die na honderden jaren samen toch iets heel bijzonders zou moeten zijn. Helaas krijgen ze van het scenario maar weinig hulp.

Extreem antiek

Wat betreft het bouwen van een epische achtergrond die een verhaal over zulke speciale creaturen nodig heeft, laat The Old Guard kansen liggen. Langzaam maar zeker wordt duidelijk hoe antiek het personage van Theron is, maar er is meer nodig dan een paar knullige flashbacks om zoiets tot de verbeelding te laten spreken. Alleen een zijplotje over een verloren liefde, een onsterfelijke die een gruwelijk lot heeft geleden, zorgt voor een beetje emotie.

Puur bekeken als actiespektakel werkt The Old Guard het best. Er wordt flink wat afgeknokt en de acteurs hebben er duidelijk veel tijd en moeite ingestoken om dat er zo overtuigend mogelijk uit te laten zien. Dat moet ook wel, want met zo veel ervaring als deze actiehelden zou het toch snor moeten zitten met de techniek. Hopelijk mogen ze die in het vervolg, waar duidelijk naar wordt gesolliciteerd, laten zien binnen een klinkender verhaal.

The Old Guard is vanaf vrijdag 10 juli te zien op Netflix.

Bekijk ook deze tien topfilms op Netflix.