Recensie The Nevers

Ook al ligt Joss Whedon nu onder vuur; we zijn blij dat de man die ons eerder Buffy, Angel en Firefly gaf, eindelijk een nieuwe serie heeft bedacht: The Nevers.

Het leuke van verhalen is dat ze alle kanten op kunnen gaan. Dat een mens zich kan afvragen “Wat zou er gebeuren als…” In het geval van de nieuwe HBO-serie The Nevers is dat: “Wat als op een dag allerlei mensen allerlei krachten krijgen?” Dan denk je even aan de Netflix-serie The Umbrella Academy, maar het betreft hier alleen de vrouwen. En alleen in Londen. En dan ook nog eens in de Victoriaanse tijd – oftewel de negentiende eeuw. Zoals een van de personages zegt: “This is weird for us too.”

De wereld snapt niet wat die vrouwen willen

Een beetje ‘geek’ herkent in die droge humor misschien al het handschrift van bedenker Joss Whedon. En anders is het wel de grote groep vrouwen in de hoofdrol, ‘kicking ass’. In The Nevers biedt de rijke Lavinia Bidlow (Olivia Williams, Bruce Willis’ vrouw in The Sixth Sense) hen onderdak in een weeshuis waar Amalia True (Laura Donnelly) de leiding heeft. Die laatste heeft zelf de gave van helderziendheid gekregen en probeert de meiden een nieuw doel te geven: elkaar beschermen tegen een wereld die na drie jaar nog steeds niet weet wat ze met die vrouwen aan moet.

Een aparte kostuumserie voor man en vrouw

Amalia’s beste vriendin Penance (Ann Skelly) kreeg een technologische gave, ontpopte zich tot uitvinder en brengt daarmee de steampunk in het verhaal. Dat is een mooie manier om van The Nevers een ongebruikelijk kostuumdrama te maken en maakt de boel ook heel goed geschikt voor mannen. Met hun speciale gaven en de alomtegenwoordige discriminatie, zijn de vrouwen ook een soort X-Men. En aangezien dit is bedacht door Whedon, zit er ook een sympathieke geek in; Lavinia’s broer Augie (Tom Riley, de held uit Da Vinci’s Demons).

Zwaar werk in zware tijden

Aangezien we sinds Avengers :Age of Ultron (2015) en Whedons invalwerk voor Justice League (2017) niets meer van ome Joss hebben gehoord, zaten we al lang naar deze serie uit te kijken. Helaas is hij inmiddels in ongenade gevallen wegens wangedrag op de set. Voordat HBO voor een moeilijke keuze kwam te staan, nam Whedon eind vorig jaar zelf al afscheid van The Nevers: "Het was geweldig om meer dan twee jaar aan deze serie te werken, maar ik ben doodop. Het werken aan zo’n grote productie in deze moeilijke tijd is meer dan ik aan kan." Jaja.

Een duidelijke Whedon-productie

De wisseling van de wacht lijkt geen effect te hebben gehad op het eindproduct. Zoals gezegd, is The Nevers duidelijk een Whedon-productie en dat bedoelen we positief. Het is wel verfrissend dat we nu eens niet zijn vaste groep acteurs krijgen voorgeschoteld, maar een aantal puike Britse namen, zoals James Norton (die knapperd uit Grantchester) en Nick Frost (die lolbroek uit Hot Fuzz en Truth Seekers). Verder is de aankleding van zowel acteurs als decors om door een ringetje te halen en zit het met de special effects ook wel snor.

The Nevers is een fijne serie vol actie, humor, drama en romantiek, met zowel mooie jurken als coole gadgets, waardoor er voor iedereen iets is om van te genieten.

The Nevers is vanaf maandag 12 april te zien op Ziggo Movies & Series XL. Wekelijks verschijnt een nieuwe aflevering.

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws: