The Lost Pirate Kingdom

Naast de beste true-crime documentaires heeft Netflix sinds kort ook docu's waar je iets van opsteekt. The Lost Pirate Kingdom leert je in zes afleveringen alles over je favoriete piraat.

In onze podcast Bankplakkers kwam de documentaireserie Age of Samurai: Battle for Japan al ter sprake. In deze serie wordt een droge geschiedenisles spannend gemaakt met spannende reconstructies waarin allerlei gruwelijkheden worden nagespeeld. The Lost Pirate Kingdom doet dit ook en vertelt het ware verhaal achter de grootste piratenlegendes.

Het echte verhaal

Met uitzondering van Piet Piraat en Captain Jack Sparrow hebben de meeste piraten echt bestaan. Mannen als Blackbeard, Calico Jack, Charles Vane, Benjamin Hornigold en "Black Sam" Bellamy maakten rond 1700 het Caribisch gebied onveilig. De meeste verhalen kennen we uit films, boeken en zelfs videogames. The Lost Pirate Kingdom toont wat er écht gebeurde.

De feiten

Tenminste, de serie doet een poging om het ware verhaal te vertellen. Er is veel documentatie over piraten, zoals kranten en overheidsdocumenten uit de tijd. Dat geeft een idee hoe het leven op een piratenschip eruit zag. Ook is bekend wat voor impact de rooftochten hadden op de wereldwijde handel van Groot-Brittannië.

Legendes

In The Lost Pirate Kingdom komen historici aan het woord die de bekende feiten op een heldere manier uit kunnen leggen. Je snapt daardoor snel hoe het er aan toe ging op een schip en wat de onderlinge relaties waren. De verhalen over bekende piraten zijn echter minder betrouwbaar en de historici houden een slag om de arm wanneer ze vertellen over deze legendes.

Geromantiseerd

Deze verhalen komen daarentegen uitgebreid aan bod in de reconstructies, waarin we de geromantiseerde versie van de hoofdpersonen zien. Benjamin Hornigold is de geduldige en vriendelijke kapitein. Sam Bellamy is de avonturier die rijk wil worden om met zijn grote liefde te kunnen trouwen. Charles Vane is een onvoorspelbare psychopaat. En Edward Thatch groeit uit tot de iconische Blackbeard.

Toneelstukje

Dit is het grote zwaktebod van de documentaireserie. Aan de ene kant willen de makers een geschiedenisles geven, maar ze willen ook een spannend piratenverhaal vertellen. Daar hebben ze echter geen budget voor. Met als resultaat veel matige special effects en acteurs die een toneelstukje opvoeren.

Black Flag

Een nog groter nadeel is dat deze verhalen vaker zijn verteld en véél beter. The Lost Pirate Kingdom is een leerzame serie, maar je krijgt vooral zin om nog een keertje Pirates of the Caribbean te kijken en Assassin's Creed: Black Flag te spelen. Het overkoepelende verhaal, over de val van de piraten, staat ook centraal in Black Sails en de documentaire verbleekt bij deze meesterlijke serie.

The Lost Pirate Kingdom is interessant en leerzaam. Het is echter ook een documentaireserie die te graag een dramaserie wil zijn, maar daar niet in slaagt. De matige special effects en toneelstukjes kunnen niet op tegen de grote Hollywoodproducties. De Netflix-serie was beter geweest als er meer aandacht was geweest voor de feiten en wat minder voor het geromantiseerde spektakel.