The Lost Daughter

Het is altijd wel interessant als acteurs films gaan schrijven of regisseren. Maggie Gyllenhaal deed het met The Lost Daughter allebei tegelijk en vond in Olivia Colman de perfecte hoofdrolspeelster.

Als Britse toerist, die rustig op het Griekse strand aan haar boek wil werken, is Leda (Olivia Colman) niet blij als daar een luidruchtige familie met mafiose trekjes opduikt. De mooie Nina (Dakota Johnson) wordt kort gehouden door haar man en raakt in paniek als haar dochter verdwijnt, waardoor Leda met haar eigen verleden wordt geconfronteerd en de rust al snel helemaal weg is.

Niet alle verwachtingen worden ingelost

Het spannende verhaal heeft potentie, maar stelt teleur. Er worden allerlei balletjes opgegooid waar verder weinig mee wordt gedaan en dat gaat een beetje vervelen, omdat steeds verwachtingen worden geschapen die vervolgens niet worden ingelost, en we weinig hoogte krijgen van wie deze mensen zijn. Wat wil Leda bijvoorbeeld met de pop van ‘The Lost Daughter’? Dat wordt niet echt duidelijk en dat geldt voor meer zaken.

Het verleden is duidelijker dan het heden

De personages in de flashbacks van Leda’s verleden vertellen gelukkig een duidelijker verhaal, waardoor we die vrouw ook meteen wat beter leren kennen. Je vraagt je tijdens The Lost Daughter lange tijd wel af wat er met haar eigen dochter(s) is gebeurd, maar halverwege de film is dat wel duidelijk en daarna wordt er niet erg lang meer bij stilgestaan.

Weer een bewijs hoe goed Olivia Colman is

Uiteraard is Colman geweldig en Jessie Buckley doet het goed als haar jongere versie. De andere rollen zijn eveneens puik bezet, al is Ed Harris een beetje verkwist. Het lijkt erop dat actrice Maggie Gyllenhaal met The Lost Daughter meer Leda’s gemoedstoestand wilde laten zien dan een verhaal vertellen. Alsof ze vooral wilden laten zien hoe goed Colman is, maar dat wisten we al.

Maggie Gyllenhaals regie- en schrijf debuut The Lost Daughter is gewoon een onewomanshow van Olivia Colman, die waarschijnlijk ook als zodanig is bedoeld. De topactrice, die ook een rol heeft in het MCU, is in ieder geval de hoofdreden om de film te gaan kijken - maar dat is Colman eigenlijk altijd wel.

The Lost Daughter is vanaf 31 december te zien op Netflix

Wil je nog een pittige dramafilm zien? Kijk dan ook The Unforgivable