The english game hand schudden op het voetbalveld

Voetbal is nu een volkssport maar het begon als een bezigheid voor rijke heren en dat levert The English Game op; een kostuumdrama met ballen.

Voetbal is inmiddels een wereldwijde volkssport dus het is even wennen (en erg interessant) om in de miniserie The English Game te zien dat het ooit begon als een bezigheid voor deftige Engelse gentlemen. Mannen met baarden die passie hadden voor de sport, maar die de bal liever voor zichzelf wilden houden – inclusief de wedstrijdbeker. Toen steeds meer teams uit de arbeidersklasse aan de competitie mee gingen doen, hadden die snobs daar geen trek in.

Het was altijd al oorlog op en naast het veld

Voor deze gebeurtenissen moeten we bijna 150 jaar terug in de tijd en dat geeft de makers van The English Game de kans er een mooi Brits kostuumdrama van te maken. Want niet alleen op het veld is het oorlog; ook aan de zijlijn gebeurt er van alles waar ze die zes afleveringen goed mee weten te vullen. De arbeiders worden niet alleen door hun tegenstanders ingepakt maar ook door hun baas, die de lonen blijft verlagen tot er gesproken wordt over stakingen.

Eigenlijk is er dus niet zo veel veranderd

Hoewel het zich lang geleden afspeelt, zien we ook een aantal elementen opduiken die nu heel normaal zijn in de voetbalwereld maar natuurlijk ooit moeten zijn begonnen, zoals transfers van scorende spelers en zelfs hooligan-gedrag bij de supporters. Dat maakt dat je – zonder die lange broeken en voetbalshirts met lange mouwen - bijna zou vergeten dat The English Game zich afspeelt in de negentiende eeuw. Wat er gebeurt, voelt eigenlijk best vertrouwd aan.

Iedereen staat aan de kant van de underdog

Door de combinatie van voetbal en een Downton Abbey-achtig verhaal – niet toevallig van dezelfde schrijver – is deze miniserie aangenaam kijkvermaak voor man en vrouw. En voor iedereen die houdt van de underdog, want het verhaal van The English Game richt zich op het eerste elftal uit de arbeidersklasse dat een kans maakte op de FA cup. En nou niet meteen ‘spoiler’ roepen, want er gebeuren gelukkig nog genoeg andere dingen in deze leuke serie.

Aangezien de ‘datemovie’ al bestaat, durven we dit met een gerust hart een ‘date-serie’ te noemen; een niet al te lange reeks waar je samen (of alleen) even hard van kunt genieten.

Deze programma's zijn ook leuk om samen te kijken.

The English Game staat nu op Netflix.