Carey Mulligan en Ralph Fiennes in The Dig

De nieuwe Netflix-film The Dig is vooral geschikt om even tot rust te komen, bij de rustieke beelden van het Engelse landschap waarin een aantal degelijke acteurs hun ding doen.

Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gaf Edith Perry (Carey Mulligan, later dit jaar te zien in Promising Young Woman) amateur archeoloog Basil Brown (Ralph Fiennes) opdracht om te kijken of er nog interessante dingen in haar land verstopt waren. Spoiler alert: dat was inderdaad het geval. Laten we wel wezen; anders had Netflix er ook geen film van gemaakt. Je hoeft maar ‘Sutton Hoo’, de naam van die plek, in te tikken, of je krijgt het hele waargebeurde verhaal voor je kiezen.

Verzonnen

Dan ontdek je echter ook meteen hoeveel er voor de film is bij verzonnen. Dat de 35-jarige Mulligan een dame moet voorstellen die meer dan twintig jaar ouder is. Of dat het grote leeftijdsverschil van het echtpaar Piggott, gespeeld door Lily James (recent nog te zien in Rebecca) en Ben Chaplin, helemaal niet bestond. Het lijkt wel of de makers door hadden dat de opgraving van een oud grafschip wat saai kan zijn en dat ze op deze manier probeerden de boel een beetje op te leuken.

Stiff upper lip

Dat dit enigszins is gelukt, komt niet door de knullig toegevoegde plotlijntjes maar het stevige acteerwerk van de volledige cast. Net als de film zelf, zijn ze allemaal keurig, degelijk Brits. Daardoor worden alleen zelfs de dramatisch bedoelde gebeurtenissen vrij neutraal gebracht, alsof de film zelf een ‘stiff upper lip’ heeft. Het feit dat het verhaal door al die extra lijntjes ook nog eens bijna twee uur vergt om te vertellen, helpt daar natuurlijk niet bij.

Rust

Je zou bijna net zo goed John Prestons boek The Dig, waar de film op is gebaseerd, kunnen lezen, maar dan mis je naast die acteurs ook de prachtige beelden van het Britse platteland. De aankleding en vormgeving van de film zijn eveneens om door ene keurig ringetje te halen. Daarom is dit, met een toepasselijke pot thee erbij, de perfecte film om even tot rust te komen en niet te hoeven nadenken. Het verhaal is immers vrij simpel en wordt heel rustig verteld.

Ook al is het waargebeurd; het verhaal van een stel Britten die een weiland omscheppen om oude zooi te vinden, is niet bepaald sexy. Daar verandert de toevoeging van een stel jonge acteurs niets aan, maar omdat ze kunnen acteren, verzacht het wel de pijn.

The Dig is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze topfilms op Netflix.