Tom Hardy in The devil all the time

Over één ding zal iedereen het eens zijn na het bekijken van The Devil All the Time: je mag blij zijn dat je niet leefde in een van de dorpjes in de jaren zestig waar dit asgrauwe drama zich afspeelt. Buiten dat zal de film z’n kijkers aardig verdelen met z’n ellendige vertelling over schuld, boete en religie.

Het gebeurt niet vaak dat de acteur met de voornaamste rol in een film pas na drie kwartier zijn intrede doet. Ja, The Devil All the Time neemt uitgebreid de tijd voor het vertellen van zijn verhaal. En omdat het een aaneenschakeling van schrijnend drama is, zal niet iedereen dat even goed trekken. Maar wie het aankan, wacht een film die je nog lang bijblijft.

Geen kans op geluk

Het decor van The Devil All the Time is een gebied op de grens tussen West Virginia en Ohio tijdens de jaren zestig, het platteland waar de kerkdienst het hoogtepunt van de week was. Het wordt neergezet als een plek waar eigenlijk niemand ook maar een beetje kans heeft op geluk. Vaker dan niet moeten de arme personages dat ook nog met de dood bekopen.

Diep verweven

Een van die mensen is Arvin Russell, op volwassen leeftijd gespeeld door Tom Holland. Zijn verhaal vormt de hoofdmoot van de film, maar iedereen die in dat verhaal van belang is, krijgt ook hun eigen moment. Zoals zijn vader, een getraumatiseerde oorlogsveteraan met een rotsvast geloof. Zijn stiefzus, die net als hij haar beide ouders is verloren. En een stel seriemoordenaars, die lifters te grazen nemen en gebruiken voor gruwelijke fotoreportages. Zoals de verteller aan het begin van de film zegt: iedereen is wel op de een of andere manier familie van elkaar en die verbanden worden knap gebruikt om een diep verweven geheel van verhaallijnen te maken.

Gewelddadige climax

Juist de komst van een buitenstaander, een predikant gespeeld door Robert Pattinson, zorgt ervoor dat het verhaal van Arvin naar een gewelddadige climax toe gestuurd wordt. Wrang dat juist die keiharde finale het enige is dat nog een beetje verlichting brengt in dit verhaal, dat gebaseerd is op het boek van Donald Ray Pollock. Het heeft alle kenmerken van de verfilming van een zware, dikke pil, maar het is wel een geslaagde.

Klinkende cast

Materiaal als dit is ideaal voor acteurs die hun tanden willen zetten in iets stevigs, dus stikt het van de geweldige karakteracteurs, onder wie Jason Clarke, Mia Wasikowska, Riley Keough en Bill Skarsgård. Het is tekenend voor het talent van Tom Holland, die intussen het meest beroemd is als Spider-Man, dat hij perfect past in dit gezelschap. Grappig detail: zijn Marvel-collega Sebastian Stan, beter bekend als de Winter Soldier, doet ook mee.

Er zijn nogal wat hordes die je moet nemen voordat je aan een film als The Devil All the Time begint. Ja, het verhaal is extreem Amerikaans, zwaar, deprimerend en lang. Maar het loont om je daar overheen te zetten. Zoals zo vaak blijkt maar weer dat de mooiste verhalen niet de makkelijkste zijn.

The Devil All the Time is nu te zien op Netflix.