Prinses Diana in The Crown seizoen 4

De fantastische Netflix-serie The Crown weet zijn kwaliteitsniveau te behouden met weer een sterk seizoen vol feiten, fictie en fijne acteurs.

Ook al is The Crown niet de eerste serie die inspiratie haalt uit de rijke geschiedenis van het Britse koningshuis; het is wel een van de beste. De veelbekroonde Netflix-productie volgt het leven van de huidige koningin Elizabeth vanaf haar trouwerij met prins Philip. Met het vierde seizoen belanden we in de roerige jaren tachtig, die werden gedomineerd door twee heel verschillende vrouwen: lady Diana Spencer en Margaret Tatcher.

Verslavender dan een soap

Vanaf de eerst aflevering was al duidelijk dat The Crown een topserie is. Het idee kwam van scenarioschrijver Peter Morgan (Oscarnominatie voor The Queen) en hij maakte er stevige, op feiten gebaseerde verhalen van, die verslavender zijn dan een soap. Netflix gooide er genoeg budget tegenaan voor prachtige locaties met dito aankleding, en een stel Britse topacteurs waar je ‘u’ tegen zegt.

Plat gewalst door de koningin

Na twee seizoenen Claire Foy is het nu aan hoofdrolspeelster Olivia Colman (Oscar voor The Favourite) om ons zelfs in haar kleinste scènes plat te walsen. En dat is maar goed ook, want in dit seizoen schuift ‘the queen’ zelf een beetje naar de achtergrond. Dat komt onder andere door Margaret Tatcher, en hoewel niemand het haalt bij vertolking van Meryl Streep in The Iron Lady, doet Gillian Anderson toch een nobele poging.

Diana versus Camilla

Het is voor ons nieuw om die vrouw van een zachtere kant te zien, terwijl we die Di al van haver tot gort denken te kennen. Het is daarom leuker nu eens over een jonge(re) Camilla te horen - en uiteraard het bijbehorende drama van haar relatie met Charles. Het enige minpuntje: Netflix waarschuwt keurig voor de afleveringen waarin Di’s anorexia wordt getoond, maar er wordt weinig inzicht bij gegeven.

Nieuwe ronde, nieuwe koningin

Wij kijken hoe dan ook reikhalzend uit naar het volgende seizoen, waarin Diana wordt gespeeld door Elizabeth Debicki, die blonde stoot uit Tenet. De rol van Elizabeth wordt dan overgenomen door Imelda Staunton, die we kennen als de lekker vileine Dolores Umbridge uit de Harry Potter-films. Laten we nu dus nog even lekker genieten van Colman & co. en hopen dat het huidige niveau wordt gehandhaafd.

De kwaliteit – met hoofdletter K – spat er vanaf; dit is dermate goed dat je er ook als rechtgeaard republikein van kunt smullen.

The Crown is vanaf zondag 15 november te zien op Netflix.