The Croods 2, film

Met de animatiefilm The Croods 2 gaan we ver terug in de tijd om te grinniken over moderne zaken, zoals hipsters en sociale media, en ons te vergapen aan bonte beelden van bizarre planten en dieren.

In The Croods (2012) leerden we de prehistorische familie Crood kennen, die door vader Grug (cultheld Nicolas Cage) steeds op het hart wordt gedrukt om bij elkaar te blijven en overal bang voor te zijn. Sinds tienerdochter Eep (Emma Stone) de leuke knul Guy (Ryan Reynolds) heeft leren kennen, begint de gezinssituatie te wringen en in hun nieuwe avontuur bereikt dat een kookpunt.

Hoe verzin je het: zeehondkippen!

Net als in het vorige Croods-deel belanden ze in een wereld die bijna nog bonter en mooier is dan de planeet Pandora in Avatar. Je komt weer ogen te kort, zo veel vreemde planten en dieren (wolfspinnen, landhaaien, zeehondkippen!) komen voorbij. Het is alleen wel zonde dat het ene leuke fantasiebeestje nog niet is opgedoken of de volgende wordt naar voren geschoven.

Eerst de plaatjes dan de praatjes

Soms lijken ze, net als de muzikale intermezzo’s alleen te dienen als opvulsel; alsof de makers van The Croods 2 eerst de plaatjes hebben bedacht en er daarna een verhaaltje omheen hebben gebreid. Ze hadden blijkbaar wel door dat het nieuwtje eraf is, want ze hebben er een prehistorische versie van hipsters, girlpower en sociale media aan toegevoegd, wat de ene keer beter werkt dan de andere keer.

Een update van The Flintstones

De basis blijft het gezin en al speelt dit verhaal zich vier miljoen jaar geleden af; de Croods zijn een moderne familie à la de Flintstones waardoor ze heel herkenbaar zijn (welke tiener rebelleert niet tegen de ouders?) en er genoeg kansen zijn voor anachronistische geintjes. De volledige stemmencast is ook weer terug – en dat hadden we niet anders gewild; zelfs Nicolas Cage is als stemleverancier op dreef. We zouden hem bijna het catastrofale Jiu Jitsu vergeven.

Het is weer een soort Ice Age-film met veel meer kleuren en zo blijft het vooral een kwestie van plaatjes kijken – maar het zijn wel erg mooie plaatjes en de makers zijn zo slim om er niet al te lang mee door te gaan; met een fijne 95 minuten heeft The Croods 2 heeft een lekker behapbare lengte.

The Croods 2 is nu te zien in de bioscoop

Wil je nog meer leuke animatiefilms zien? Wij hebben de 25 beste op een rijtje gezet.