GOLDIE HAWN, KURT RUSSELL, THE CHRISTMAS CHRONICLES: PART TWO

Gezien het enorme aanbod elk jaar is het lastig om op te vallen als kerstfilm. De makers van The Christmas Chronicles (2018) lieten Kurt Russell opdraven als de kerstman en Goldie Hawn als diens vrouw. Dat trucje had het gewenste effect en nu is er snel een vervolg uitgepompt

In het eerste deel probeerden twee tieners de kerstman te filmen waardoor de boel in het honderd leek te lopen, maar uiteindelijk alles toch op zijn pootjes terechtkwam. Russell deed het leuk met baard, had een natuurlijke klik met Hawn en wij amuseerden ons kapot. In Hollywood betekent zoiets dat alles en iedereen op herhaling gaat/moet en daarom draafden de acteurs weer op om alles nog eens dunnetjes over te doen in The Christmas Chronicles, Part 2.

Alles is een tikkie groter

Producent Chris Columbus - ja van de kerstklassieker Home Alone – nam deze keer plaats in de regiestoel en zoals dat hoort, is de bedreiging van het kerstfeest deze keer een tikkie groter. De twee tieners zijn ook een slagje groter geworden en zitten met hun moeder en haar nieuwe vriend en diens maffe zoontje op een tropisch eiland. Die dreigende gezinsuitbreiding is niet meer hun grootste probleem, als de uit zijn krachten gegroeide kerst-elf Belsnickel (hihi) probeert het hele feest te verzieken.

Van kerstelf tot gremlin

Ondanks wat nieuwe, meer diverse personages, krijgen we vooral meer van hetzelfde voorgeschoteld – wat misschien wel zo toepasselijk is voor een traditionele feestdag. Het blijft ook zeker leuk om een blik te werpen in de bonte wereld en werkplaats van de kerstman. Er is alleen een te grote rol weggelegd voor de kerstelfen, die in de vorige film geen ‘scene stealers’ waren (zoals de minions) en dat ook nu niet zijn. Ze ontpoppen zich tot een soort gremlins en dat origineel kunnen ze evenmin overtreffen.

Samen op de kerstbank

Jammerdebammer, want Russell en Hawn hebben er duidelijk zin in om weer eens samen een film te maken en geef ze eens ongelijk: de laatste was Overboard uit 1987! Wij kruipen alleen liever met dat kerstpaar op de bank om nog eens de eerste Christmas Chronicles te kijken dan deze herhalingsoefening. Russell blijft een leuke, stoere kindervriend maar is meer een bijfiguur geworden. En hoewel het er allemaal heel sprookjesachtig uitziet, zal alleen een hyperactief kind het kunnen waarderen.

Een herhaling van zetten die weer eens duidelijk maakt dat je vooral niet bang moet zijn (om) jezelf te zijn. Het echte stel Kurt Russell en Goldie Hawn doet het weer leuk als kerstpaar, maar er gaat te veel tijd en aandacht naar hun minder leuke hulpjes.

The Christmas Chronicles, Part 2 is nu te zien op Netflix