De cast van The Alienist: angel of darkness

Het tweede seizoen van The Alienist is een compleet nieuw verhaal. Het voelt alsnog vertrouwd door de sterke cast, geleid door een voortreffelijke Dakota Fanning.

Miniserie The Alienist had een afgerond einde. Het is dan altijd riskant om met een nieuw seizoen te komen dat een heel nieuw verhaal vertelt. In The Alienist: Angel of Darkness werkt dit gelukkig heel goed. De focus ligt niet alleen op het moordmysterie, maar ook op de sympathieke helden.

Zwakke maag

The Alienist is geen serie voor mensen met een zwakke maag en in dit tweede seizoen, dat zich afspeelt in 1897, doen de makers er nog een schepje bovenop. Een vrouw wordt veroordeeld voor de moord op haar vermiste baby en krijgt de doodstraf. Dokter Lazlo Kreizler vertrouwt het niet en weet zeker dat de vrouw onschuldig is. Samen met zijn vrienden John Schuyler Moore en Sara Howard verdiept hij zich in de zaak.

Moeders moeten niet kijken

Het trio ontdekt dat er nog een baby wordt vermist. Het kind van de Spaanse ambassadeur is gestolen en wanneer er een dood kind wordt gevonden, beseffen de vrienden hoe serieus de zaak is. De makers houden zich gelukkig in met het tonen van de gruwelijkheden, maar toch draait je maag om bij het zien van de jonge slachtoffers. Moeders met pasgeboren kinderen kunnen dit tweede seizoen ook beter skippen.

Wat is een alienist?

Wie het eerste seizoen heeft gemist, kan gewoon aan Angel of Darkness beginnen. In de eerste paar minuten vertelt Kreizler in het kort wie hij is en wat hij doet. Hij is een 'alienist' en dit is een voorloper van de psychiater die in het hoofd van een crimineel kruipt. De nette gentleman John Moore werkt als journalist voor de krant en de feministische Sara Howard heeft haar eigen detectivebureau opgericht. Meer hoef je niet te weten.

Strak keurslijf

Dakota Fanning was al ijzersterk als Sara Howard in het eerste seizoen en ze is dit keer nog beter. Sara is een vrouw die wil ontsnappen aan het strakke keurslijf van 1897 en zet zich in voor vrouwenrechten. Ze trekt zich ook niks aan van wat de maatschappij van haar verwacht. Toch heeft ze het daar moeilijk mee. Met een ongemakkelijke blik en ingehouden frustraties laat Dakota weten hoe Sara zich écht voelt.

Maatschappelijke kwesties

De serie stipt een aantal maatschappelijke kwesties aan die ook vandaag de dag nog actueel zijn. Vrouwenrechten, racisme, manipulatie door de media en corrupte agenten; het komt allemaal voorbij in de serie. Toch blijft het allemaal oppervlakkig. Het is een onderdeel van het tijdsbeeld, maar heeft weinig invloed op het verhaal.

Plotwendingen

Het tweede seizoen introduceert ook een aantal nieuwe personages, zoals een geliefde voor Lazlow, maar doet hier weinig mee. Het vinden van de moordenaar staat centraal en kleinere verhaallijnen moeten daarvoor wijken. Het moordmysterie is gelukkig erg sterk en houdt je aandacht vast met meerdere plotwendingen, waardoor het niet eens op zal vallen hoe weinig aandacht er wordt besteed aan Lazlow's relatieperikelen.

The Alienist: Angel of Darkness is niet alleen een sterk vervolg op The Alienist, maar zelfs iets beter. De personages hebben zich verder ontwikkeld, het mysterie zit beter in elkaar en Sara Howard bloeit op als feministische heldin, die we graag terugzien in haar eigen spin-off.

The Alienist: Angel of Darkness is te zien op Netflix.

Kijk ook deze topseries op Netflix.

Deze series en films kwamen ook uit in oktober.