Stay Close op Netflix

Als de miniserie Stay Close niet een afgerond verhaal uit een boek van Harlan Coben zou vertellen, was het de nieuwe Broadchurch geworden - en zou er reikhalzend uitgekeken worden naar nog meer seizoenen.

Na zestien jaar samen gaat Megan (Cush Jumbo) eindelijk trouwen met de vader van haar drie tieners. Voordat het zo ver is, verdwijnt een jonge knul na een nacht stappen en inspecteur Broome (James Nesbitt) ziet een verband met een oude zaak waar Megan iets mee te maken heeft. Krijgt die oude speurneus gelijk of ligt de zaak toch anders?

Veel toeval en onnodige flashbacks

Stay Close is geen perfecte serie, maar de minpunten verbleken bij de pluspunten. Er zitten aardig wat toevalligheden in de Netflix Original, maar die zijn niet storend omdat het verhaal zo spannend is dat je vooral door wil naar de volgende aflevering om te weten hoe het nu precies zit. Ook zitten er te veel flashbacks in, die zijn eigenlijk alleen overbodig omdat je deze topper toch in één ruk uitkijkt en geen geheugensteuntjes nodig hebt om te weten hoe het ook alweer zat.

Die Hobbit-dwergen zijn aangenaam kijkvoer

Je blijft bij de les door de bak stevige acteurs, met Jumbo als de grote ontdekking. Oplettende kijkers kennen haar als Lucca Quinn uit The Good Wife en The Good Fight maar hier draagt zij met verve de centrale rol. James Nesbitt en Richard Armitage, mede-dwergen in de Hobbit-films, zijn vertrouwde koppen voor iedereen die ooit een Britse serie heeft gezien en in Stay Close zijn beide mannen weer aangenaam kijkvoer.

Er komt geen tweede seizoen

Met Stay Close heeft Netflix goud in handen, toch gaat er geen tweede seizoen komen. De misdaadserie vertelt een afgerond verhaal dat is gebaseerd op het gelijknamige boek van thriller-schrijver Harlan Coben. Het is jammer dat er geen vervolg van komt, anders had dit best eens de nieuwe Broadchurch kunnen worden. Gelukkig heeft Netflix al vier boeken van Coben verfilmd, waaronder Spoorloos, dus je kunt na afloop gelijk een ander spannend verhaal checken.

Er zijn genoeg conflicten voor een langere serie

Het is een gemiste kans dat het bij één seizoen blijft. Netflix had het verhaal van Stay Close ook makkelijk over meer dan acht afleveringen kunnen uitsmeren want er zijn genoeg conflicten: Megan en haar drie puberende kinderen, de ouderwetse rechercheur en de moderne techniek, het feit dat zijn partner ook zijn ex-vrouw is en ga zo maar door. Er is ook heden versus verleden, zodat je in het begin even je kop erbij moet houden.

We leven mee met die markante koppen

De verschillende verhaallijntjes kunnen in het begin wat veel zijn, maar het zijn er ook weer niet zo veel dat je de draad kwijt raakt. Het scheelt dat ze bij elkaar komen en vanzelf een geheel gaan vormen, zodat je minder moeite hoeft te doen om ze uit elkaar te houden. En het scheelt dat die puike Britse acteurs markante koppen hebben en ze echte mensen spelen waar je mee kunt meeleven.

Stay Close is bijna perfect. Het enige grote minpunt van de Netflix Original is dat er iets te veel toevalligheden en flashbacks in zitten - alsof we deze spannende serie niet in een ruk bingen! En ook al is het vele toeval niet realistisch, het zorgt er wel voor dat de verschillende verhaallijntjes goed samenkomen, zodat het spannende plot overzichtelijk blijft en je thuis voor de buis amateur-detective kan spelen.

Stay Close is te zien op Netflix

Na deze binge-sessie kun je meteen door met nog meer toffe series op Netflix. Ook als je alleen misdaadseries wil kijken. En zélfs als je alleen geïnteresseerd bent in Harlan Coben-verfilmingen.