Star Trek: Lower Decks

Star Trek: Lower Decks verschijnt exclusief op Amazon Prime Video en is een nieuwe animatieserie over de avonturen van Starfleet. Maar deze keer zijn niet de officieren maar het voetvolk de helden. Werkt dat? En nog belangrijker: is het grappig?

Laten we maar meteen de vinger op de zere plek leggen: Star Trek: Lower Decks is overduidelijk een wannabe Rick and Morty. De sciencefiction animatieserie werd een popcultureel fenomeen door zijn scherpe, grove humor. Ook de verhaallijnen steken vaak de draak met sciencefiction klassiekers zoals Star Trek.

Brad en Beckett

De vergelijking begint al in de eerste scène, waarin de twee helden geïntroduceerd worden. Brad Boimler (Jack Quaid uit The Boys) is het groentje vol met ambitie en een rooskleurig beeld van het heelal. Zijn vriendin Beckett Mariner (Tawny Newsome) brengt hem alleen constant in de problemen. Ze is ontzettend getalenteerd, had al tien keer promotie kunnen maken, maar heeft schijt aan alles en wil op haar plek blijven omdat ze verantwoordelijkheid haat. Net als Rick en Morty dus…

Goede animatie en grappen

Gelukkig heeft Star Trek: Lower Decks ook wat goede dingen afgekeken. De animatie is bijvoorbeeld uitstekend en er zitten meer dan genoeg indrukwekkende actiescènes in. Ook het stemmenwerk is top en door de grote cast schiet Lower Decks op hoge snelheid grappen naar de kijker. Meestal zijn ze raak, al zullen old school Trekkies even schrikken van het (weggepiepte) gevloek en wat bloederige scènes. Gelukkig hebben zij andere dingen om van te genieten.

Star Trek: The Next Animation

Star Trek: Lower Decks is waarschijnlijk gemaakt om een nieuwe doelgroep naar de franchise te trekken. Maar gek genoeg zullen fans van de jaren 90 series het meeste plezier uit de afleveringen halen. Het schip USS Cerritos is niet gebaseerd op de flitsende schepen uit Star Trek: Discovery maar die van The Next Generation! Ook zitten de afleveringen bomvol referenties naar de eerdere series. Van gastoptredens tot referenties naar extreem obscure aliens die misschien één aflevering langskwamen om Captain Kirk of Picard dwars te zitten.

Gouden tijdperk

Zo balanceert Star Trek: Lower Decks tussen een matige Rick and Morty kloon en een best wel geslaagde work place comedy over het gouden tijdperk van Trek. Het moet nog zijn eigen smoel vinden, maar wij hebben goede hoop voor het tweede seizoen.

Star Trek: Lower Decks is erg grappig, maar probeert soms te veel te lijken op een zekere andere sciencefiction animatieserie die we al te vaak in deze recensie genoemd hebben. Het Star Trek DNA is gelukkig ook aanwezig: avontuur, vriendschap, diplomatie, al dat geneuzel! In veel opzichten is Lower Decks de meest ‘klassieke’ van de nieuwe Star Trek-series. Voor de fans zeker een aanrader!

Star Trek: Lower Decks is vanaf vrijdag 22 januari te zien op Amazon Prime Video.