SpongeBob schiet te hulp

Omdat de bioscopen nog even dicht blijven, kun je nu al de derde SpongeBob-film op Netflix kijken! En deze keer is de gestoorde wereld van Bikinibroek volledig in 3D geanimeerd. Is SpongeBob: Schiet Te Hulp beter met die extra dimensie?

Het is even wennen om de SpongeBob, Patrick, Octo en Meneer Krabs zonder hun Iconische dikke zwarte lijnen te zien. De animatiestudio gebruikt in plaats daarvan een schilderachtige 3D-stijl voor SpongeBob: Schiet Te Hulp. SpongeBob ziet er meer dan ooit uit als het schuursponsje in je gootsteenkastje, al is het toch even slikken om Sandy de eekhoorn te zien met een realistisch vachtje.

3D SpongeBob werkt

Gelukkig wordt al gauw duidelijk dat dezelfde prettig gestoorde makers ook achter de derde SpongeBob-film zitten. De 3D-stijl is realistischer en zorgt voor veel creatievere camerastandpunten in sommige actiescènes, maar de humor is even plat en droog als altijd. Ook de timing van veel visuele grappen is precies zoals in de tekenfilmserie en kinderen die van gekke bekken trekken houden, glijden sowieso lachend van de bank. Het is te vergelijken met hoe Spider-Man: Into the Spiderverse ook op handgetekende animatie leek maar toch echt volledig 3D-geanimeerd was.

Keanu Reeves redt SpongeBob

Het verhaal is dun, zelfs nog dunner dan de twee eerdere films. Koning Neptunus steelt SpongeBobs geliefde slak Gerrit omdat hij het slakkenslijm voor zijn schoonheidsroutine nodig heeft. SpongeBob gaat met Patrick naar het paleis toe om hem terug te halen en komt tussendoor uiteraard de gekste personages tegen. Zoals Keanu Reeves die als bovennatuurlijke wijsgeer in een verdroogde struik tevoorschijn komt, wanneer SpongeBob en Patrick verdwaald zijn in een Wild-West stadje vol zombie-piraat-cowboys.

We zouden hier willen schrijven dat die scène logischer is als je de hele film ziet maar… nope!

Volwassen Humor

Het is het soort krankzinnigheid waar jonge SpongeBob-fans gegarandeerd van genieten. Hun ouders (lees: oudere SpongeBob-fans) hebben genoeg aan de volwassen knipogen die SpongeBob af en toe geeft. Zo is Keanu Reeves niet de enige beroemdheid die voor de camera verschijnt, woont koning Neptunus niet in Atlantis maar in Atlantic City en speelt Octo heerlijk vals Celine Dions Titanic-hit op zijn klarinet.

SpongeBob Schiet Te Hulp heeft een flinterdun verhaaltje dat als een hamster in de droomtrommel alle kanten opvliegt. Gelukkig is de humor weer typisch SpongeBob, dus kinderen kunnen hun lol op. Ouders minder, maar Keanu Reeves z’n gekke rol maakt veel goed.

SpongeBob: Schiet Te Hulp is nu te zien op Netflix.