Recensie Space Jam A New Legacy

Bugs Bunny, Daffy Duck, Tweety; de Looney Tunes bestaan al negentig (!) jaar en in Space Jam: A New Legacy laten ze zien dat ze nog even komisch zijn als altijd.

Topsporter LeBron James is niet alleen heeeel goed in basketballen; in de comedy Trainwreck (2015) liet hij zien dat hij ook wel een moppie kan acteren. Dan is er natuurlijk niet veel nodig om iemand het idee te geven een vervolg te maken op de film Space Jam (1996), waarin basketbalwonder Michael Jordan de hoofdrol speelde met een hele rits Looney Tunes.

Vastzitten in de strips

Net als zijn voorganger, speelt James zichzelf in Space Jam: A New Legacy en komt hij terecht in de stripwereld van de Looney Tunes, waar hij een belangrijke basketbalwedstrijd moet zien te winnen. Bij hem is er echter nog een extra dingetje aan de hand: zijn hele gezin komt hem achterna en dreigt nooit meer terug te kunnen keren in de echte wereld...

Samen paaseieren zoeken

De techniek om speelfilm en tekenfilm te mengen, is de afgelopen kwart eeuw duidelijk beter geworden, zodat ook de nieuwe Space Jam pretentieloos amusement oplevert waar zowel kinderen als volwassenen lol aan beleven. Beide groepen kunnen een wedstrijdje houden wie de meeste ‘easter eggs’ ontdekt, want de film is één grote reclame van alle films en personages in bezit van het mediabedrijf Warner Bros.

Niemand gaat zich vervelen

Door alle referenties in beeld en geluid zullen ook mensen die weinig hebben met James LeBron - of basketbal in het algemeen - zich niet snel vervelen bij Space Jam: A New Legacy. De meeste lol valt echter te halen bij de kolder van de Looney Tunes - je krijgt meteen zin om die cartoons weer eens te kijken - en Don Cheadle geniet ervan om een schurk te spelen.

Basketballer LeBron James doet het verdienstelijk met zijn hoofdrol in Space Jam: A New Legacy en krijgt goed tegenspel van de niet kapot te krijgen Looney Tunes. De niet zo subtiele ‘sluik’-reclame van filmstudio Warner had echter wel wat minder gekund.

Space Jam: A New Legacy is te zien in de bioscoop

Space Jam heeft een speciaal plekje in ons hart, lees hier waarom dat zo is