Space Force Steve Carell in ruimtepak

De ruimtevaart, en Trumps plannen daarvoor, zijn niet iets om lacherig over te doen. Tenzij je Steve Carell heet en er een leuke nieuwe comedyserie van weet te maken.

Twee jaar geleden richtte president Trump de United States Space Force op; het onderdeel van de Amerikaanse strijdkrachten dat verantwoordelijk is voor de oorlogsvoering in de ruimte. Zijn fans zagen dat als een teken van macht, terwijl tegenstanders het zagen als een teken van ijdelheid. En twee mannen kregen het idee voor een nieuwe Netflix-serie: Space Force. Steve Carell en Greg Daniels (The Office) bedachten samen het verhaal van een generaal die de leiding krijgt over Space Force – en daar niet blij van wordt.

Iedereen over de zeik

Generaal Mark Naird (Carell) dacht dat hij met vier sterren op zijn schouder binnen was. Maar amper heeft hij die vierde ster gekregen, of hij moet met vrouw en dochter verkassen van de grote stad naar een gehucht in ‘the middle of nowhere’. Vrouw Maggie over de zeik, dochter Erin over de zeik en Mark is er evenmin blij mee, want hij heeft de ballen verstand van ruimtevaart. Om het nog erger te maken, zit een foute Rus achter Erin aan, komt Maggie in problemen en heeft Marks grootste rivaal het baantje ingepikt dat hij wilde hebben.

Komisch talent aan de zijlijn

In Space Force vormt Steve Carrell als opgewonden standje een leuk duo met de lekker sarcastische John Malkovich. Die laatste speelt Adrian Mallory, de wetenschapper die wel snapt hoe ruimtevaart werkt, en in bijrollen komen we een aantal komische talenten tegen, zoals Jane Lynch en Roy Wood Jr. Er bloeit een lieve vriendschap op tussen de stadse Erin en een brave plattelandsjongen en zo zijn er nog een paar lijntjes die de vaart en lol erin houden. Dat is ook wel nodig omdat de serie soms even wisselvallig is als de resultaten van het werk op de ruimtebasis.

In Avenue 5 is ruimtevaart ook hilarisch.

Struikelen tijdens het naaien

De eerste aflevering van Space Force is bijvoorbeeld erg leuk en leunt heel verdienstelijk op Carells droge gevoel voor humor. De tweede aflevering leunt echter vooral op een aap in de ruimte. Op zich nog niet zo erg maar die volgen we via een groot computerschermen, wat niet echt spannend is om naar te kijken. Gelukkig is dat een uitzondering; de meeste afleveringen draaien om mensen die elkaar proberen te naaien en ondertussen over hun eigen voeten struikelen.

Niemand beter dan Steve ‘The Office’ Carell om een stuntelende baas te spelen. Zeker niet, omdat hij hier de verantwoordelijkheid heeft over een miljardenproject, waardoor fouten tien keer erger, en grappiger, zijn.

Space Force is vanaf 29 mei te zien op Netflix.

Kijk na Space Force ook deze topseries op Netflix.