Soul van Pixar

Disney+-abonnees krijgen een kerstcadeau van Mickey Mouse want Pixars nieuwe animatiefilm Soul verschijnt exclusief voor de streamingdienst op Eerste Kerstdag. Is dit het cadeau dat je altijd al wilde of legt de Toy Story-studio een brok houtskool onder de boom?

De tijd dat iedere Pixar-film ons wegblies is al een tijdje voorbij. De 3D animatiestudio keert zijn hand nu niet om voor een degelijk vervolg zoals Toy Story 4 en ook Onward dat begin dit jaar verscheen (in de bioscoop nog wel!) was prima maar niet wereldschokkend.

Krankzinnig ambitieus

Des te mooier als Pixar wél weer eens zijn knokkels kraakt en een krankzinnig ambitieus idee uitwerkt tot een film. Soul hoort tot die ambitieuze filmgroep, samen met andere recente klassiekers zoals Inside Out en Coco. In die films bracht Pixar de Disney-magie naar ingewikkelde thema’s zoals menselijke emoties en de dood. Voor Soul gaan ze voor de definitie van de menselijke ziel en wat het doel van het leven is. No pressure…

Muziekleraar

Om het nog moeilijker te maken heeft Soul een niet-alledaagse Disney-held. Joe Gardner (Jamie Foxx) is een muziekleraar op een middelbare school. Hij is in de 40, heeft grijze haren in zijn snor en een buikje, máár is ook een wereldtalent op de piano. Zijn droom is om tot een professionele jazzband in New York door te breken. Die kans krijgt hij eindelijk, maar de dag voor zijn grote optreden valt hij in een rioolput zijn dood tegemoet!

Great Beyond

Joe komt in The Great Beyond terecht, wat Pixars 100% religievrije versie van het hiernamaals is. Dat de hemel en de hel niet bestaan zal voor sommige kijkers een teleurstelling zijn, maar Pixars inventiviteit maakt een hoop goed. Joe ontglipt de Picasso-achtige schepsels die The Great Beyond besturen en komt terecht in een mentorprogramma voor nieuwe zielen. Deze leerlingen krijgen een toegangskaartje naar de aarde zodra ze hun persoonlijkheid en passies hebben gevormd.

Enkeltje terug naar aarde

Hier komt 22 om de hoek kijken, ingesproken door een heerlijk sarcastische Tina Fey. Zij is de enige ziel die Joe haar toegangskaartje wil geven omdat ze geen interesse in de aarde heeft. Eigenlijk heeft ze in vrijwel niks interesse en is ze al millennia het probleemkind van The Great Beyond, dus Joe heeft de moeilijkste leerling ooit uitgekozen…

Abstracte wereld

De wereld van de film heeft duidelijk wat uitleg nodig, maar het is knap hoe makkelijk Soul het vergezochte concept introduceert. Ook kinderen zullen de abstracte wereld van The Great Beyond snel snappen en gelukkig vergeet Pixar niet om genoeg humor over het verhaal te gieten. De grappen over dode beroemdheden zijn vooral voor de volwassen kijkers leuk, maar er is ook genoeg slapstick waarvan alle leeftijden gaan gieren.

Pixars versie van New York

Het is ook slim van Pixar dat ze nooit te lang blijven in The Great Beyond, maar regelmatig wisselen naar de realistische versie van New York. Eigenlijk is die wereld nog veel indrukwekkender: het natuurlijke licht, de rookeffecten, de drukte op de straat; de studio is ver gekomen sinds de eerste Toy Story.

Bitterzoete Pixar-stijl

Maar dan de belangrijkste vraag: lukt het Pixar om een kindvriendelijke animatiefilm te maken over de zin van het leven? Eerlijk gezegd… JA! Soul is geen levens veranderende ervaring en we verwachten (godzijdank) niet dat er volgend jaar een nieuwe kerk gesticht wordt rondom Joe. Maar de film leert kinderen en volwassenen wel een belangrijke les over het leven en vooral wat NIET het doel ervan is. Het einde is nét iets te cliché Disney, maar voor de rest heeft Soul absoluut die bitterzoete Pixar-stijl. 2020 heeft veel veranderd, maar Pixar is nog steeds een van de beste animatiestudio’s ter wereld.

Soul is een van de beste Pixar-films ooit. Het kiest een moeilijk onderwerp met een niet alledaagse held, dat heel makkelijk een pretentieuze warboel had kunnen worden. In plaats daarvan is het een hartverwarmend verhaal over muziek, passie en levensgeluk. Dé film die je moet zien deze kerstvakantie!

Soul is vanaf 25 december te zien op Disney+ in de originele en de Nederlands gesproken versie