Snowpiercer Layton en bewakers

Boon Joon-ho werd in een klap wereldberoemd toen zijn film Parasite de Oscar won voor Beste Film. Hij was daarvoor al bekend bij de sciencefiction fan vanwege zijn cultklassieker Snowpiercer en daar is nu een serie van.

Deze recensie gebaseerd op de eerste vijf afleveringen van Snowpiercer.

Het verhaal van de film Snowpiercer is heel simpel: de wereld is bevroren en de enige overlevenden zitten in de gelijknamige trein, die voor altijd rondjes rijdt over de aardbol. In de trein zelf zijn de passagiers in verschillende klassen ingedeeld; helemaal vooraan woont de rijke elite en helemaal achteraan wonen de armste mensen, die het zat zijn om als vuil behandeld te worden en in opstand komen.

Een eigen draai

In de film knokt de groep, onder leiding van Chris Evans, zich in 126 minuten een weg naar voren en in iedere coupé die ze tegenkomen, zien ze allerlei opzienbarende dingen. Dat is geen geschikt uitgangspunt voor een lange tv-serie, die nu al een tweede seizoen heeft gekregen, maar daar hebben de makers van de serie een oplossing voor gevonden. Ze hebben het verhaal van de film losgelaten en hun eigen draai gegeven aan de wereld van Snowpiercer.

Op onderzoek met de rechercheur

Wanneer er een moord wordt gepleegd, moet voormalig rechercheur Andre Layton uitzoeken wie de dader is en deze bewoner uit de Staart werkt mee in de hoop meer te ontdekken over Snowpiercer, om uiteindelijk een succesvolle opstand te kunnen beginnen. Tijdens zijn onderzoek ontdek je ook als kijker meer over de dystopie waarin de serie zich afspeelt.

Een interessanter verhaal

Een serie over een rebelse speurneus die een moord op moet lossen, is alles behalve origineel en zeker in de eerste afleveringen lijkt het alsof er een veel interessanter verhaal verteld kon worden. Maar na de vierde aflevering blijkt het toch wel een slimme zet geweest te zijn. Wanneer je eenmaal de machtsstructuur binnen de trein snapt en enkele geheimen hebt ontdekt, neemt het verhaal een andere wending.

Gaat deze trein ontsporen?

De vierde en vijfde afleveringen zijn duidelijk beter dan de eerste drie, maar zullen de makers dit vol kunnen houden? Snowpiercer heeft een solide basis en zolang er gebouwd wordt op de verhalen en personages die geïntroduceerd zijn, kan dit een hele sterke serie zijn. De makers houden echter van plotwendingen en als er te veel geforceerde verrassingen in worden gegooid, kan dit verhaal heel makkelijk ontsporen.

Jennifer Connelly is ijskoud

Gelukkig is er een sterke cast die Snowpiercer op de rit houdt. Jennifer Connelly is perfect als een ijskoude leidinggevende die haar best doet om de orde te houden en de bijrollen worden gespeeld door karakteracteurs uit topseries als Breaking Bad, The Walking Dead en The Americans. Alleen hoofdrolspeler Daveed Diggs lijkt niet helemaal op zijn plek te zijn. De musicalacteur overtuigt niet als ruige rechercheur met een duister verleden.

Snowpiercer is een sciencefictionserie met heel veel potentie, al moet je de originele film vergeten om er echt van te kunnen genieten. Zolang de makers bouwen op de sterke basis die in de eerste afleveringen is gelegd, is dit een trein die je niet wilt missen.

Snowpiercer is vanaf 25 mei te zien op Netflix.