Henry Golding in Snake Eyes: G.I. Joe Origins

Snake Eyes: G.I. Joe Origins is een dertien in dozijn actiefilm, die je niet kijkt voor de chaotische vechtscènes maar voor de sterke hoofdrolspelers die wél je aandacht vasthouden.

De allereerste film van Henry Golding was de wereldwijde hit Crazy Rich Asians en sindsdien heeft hij alleen maar sterke films gemaakt. Snake Eyes: G.I. Joe Origins was bijna de uitzondering door een voorspelbaar verhaal en hyperactieve actiescènes. Maar de twee steengoede hoofdrolspelers maken veel goed en zijn de enige reden waarom je deze film moet zien.

Snake Eyes of Batman?

Het verhaal begint met een jongetje dat ziet hoe zijn vader wordt vermoord, daarna groeit hij uit tot straatvechter Snake Eyes en wordt hij opgemerkt door de Yakuza. Na het redden van ninja Tommy krijgt Snake Eyes de kans om ook een superninja te worden en eindelijk deel uit te maken van een familie. Zoals je leest is de origin story van de anti-held alles behalve origineel en het eerste half uur denk je dat je kijkt naar een gelikte reboot van Batman Begins. Henry Golding zou ook een geweldige Bruce Wayne kunnen spelen, want wat is hij charismatisch!

Amerikaans accent

Voor een acteur is een standaard actiefilm als Snake Eyes: G.I. Joe Origins geen grote uitdaging en Golding hoeft niet veel meer te doen dan zijn teksten opdreunen om er daarna op los te knokken tijdens de actiescènes. Toch weet de superster in de dop te fascineren. Henry Golding is hetzelfde soort acteur als Will Smith en Matt Damon; je kunt hem in ieder type film zetten, hij speelt altijd een variant op zichzelf, maar weet met zijn natuurlijke charisma te overtuigen. Ook al is het Amerikaanse accent van de Brits/Maleisische acteur echt bar slecht, hij is charmant genoeg dat je hem dat vergeeft.

Martial arts expert

Henry Golding is niet de enige openbaring in de film. Hij krijgt tegengas van voormalig stuntman Andrew Koji (Brilliant Chang uit Peaky Blinders). De twee hebben een hele fijne chemie en halen het beste uit elkaar naar boven. Koji speelt de ninja Tommy als een ingetogen leider vol onderdrukte woede. Het maakt hem gevaarlijk, zonder dat hij daar iets voor hoeft te doen. En wanneer hij moet vechten, staat de martial arts expert zijn mannetje.

Achtbaanrit

Jammer genoeg is veel van de actie erg onduidelijk. Snake Eyes: G.I. Joe Origins probeert chaos en actie te simuleren door de camera zo veel mogelijk te laten bewegen. De vette moves gaan daardoor te snel voorbij en de helft van de tijd vraag je jezelf af wat er nou precies gebeurde. De film is daardoor een achtbaanrit, maar wel eentje waar je misselijk van wordt.

Snake Eyes G.I. Joe Origins is bedoeld als eerste film in een nieuwe franchise. Verschillende personages worden geïntroduceerd en we krijgen weer een geschiedenislesje over G.I. Joe en Cobra. Dat is een beetje te ambitieus, want deze film is geen Iron Man en trekt in de VS geen volle zalen. De kans is klein dat we hierna nog meer zullen zien van Snake Eyes. Maar van Henry Golding zijn we hopelijk nog lang niet af en met zijn sterke rol als actieheld bewijst hij zich als een acteur die alles kan.

Snake Eyes: G.I. Joe Origins is nu te zien in de bioscoop.

Heb je zin in nog meer actie? Bekijk dan deze top 10 actiefilms op Netflix of check de 25 beste actiefilms ooit gemaakt.