De kindacteurs uit Showbiz Kids

Voordat je van plan bent om je kind naar een auditie voor een film te sturen, kun je beter even de documentaire Showbiz Kids over kindsterren in Hollywood kijken...

Heel wat mensen dromen van een carrière als filmster – voor zichzelf of voor hun kinderen – en sommige beginnen er al vroeg mee om die dromen waar te maken. Al zolang Hollywood bestaat is het echter een bikkelhard gevecht om daar te komen. Het is nog lastiger om daar als kind werk te vinden, laat staan om als zodanig beroemd te worden. En dan hebben we het nog niet eens over de moderne ellende van social media.

Kiddies in heden en verleden

De interessante documentaire Showbiz Kids laat alle ups en downs zien van het bestaan van een kindster aan de hand van interviews en archiefmateriaal. Aan het woord komen zowel de sterren van toen als de mensen van nu – met van alles daar tussenin. De honderdjarige ‘Baby Peggy’ vertelt hoe het was in de tijd van de stomme film en via een jongen die zijn eerste schreden doet, kunnen we zien hoe het er vandaag de dag aan toegaat.

Voor altijd dat E.T.-jochie

Uiteraard komen er ook heel wat ons bekende namen voor bij in Showbiz Kids. Zo vertelt Henry Thomas hoe hij voor altijd ‘dat jochie uit E.T.’ zal blijven en maakt Evan Rachel Wood – uit Westworld – zich sterk voor een betere behandeling van minderjarigen. Jada Pinkett heeft met haar man Will Smith twee beroemde kinderen en weet als actrice het nodige over de donkere kant Hollywood. Gelukkig laat Jodie Foster een positief geluid horen door te zeggen dat ze alleen de minder leuke kanten van een ‘gewone jeugd’ heeft gemist.

Bill van Ted in de regiestoel

Regisseur Alex Winter neemt geen stelling in met Showbiz Kids en laat de kijker zelf bepalen of het een goed idee is om kindster te zijn. Winter heeft zelf de nodige ervaring in het showbizwereldje, al had hij al de rijpe leeftijd van negentien lentes bereikt toen hij zijn acteerdebuut maakte. Vijf jaar later brak hij samen met Keanu Reeves door als het titelduo in de komische hit Bill & Ted's Excellent Adventure. Leuk detail: binnenkort keren ze allebei terug in het vervolg Bill & Ted Face the Music.

Aan de hand van een hele rits interviews en archiefbeelden krijgen we in een strakke anderhalf uur een interessant en eerlijk kijkje in de wereld van een kindster in Hollywood. Door geen stelling te nemen, geeft regisseur Winter de kijker de mogelijkheid om een eigen mening te vormen en dat is heel verfrissend in een moderne documentaire.

Showbiz Kids is vanaf 20 augustus te zien op Ziggo Movies & Series XL.