Shawn Mendes In Wonder, Netflix

Na popidolen Katy Perry, Taylor Swift en Lady Gaga heeft ook Shawn Mendes een muziekdocumentaire. De 22-jarige Canadees heb je vast wel eens op de radio gehoord met grote hits zoals Señorita, Treat You Better en In My Blood. Zijn nieuwe Netflix-docu is daarentegen geen succes en vooral promotie voor zijn nieuwe album.

Geen bijzonder verhaal

Shawn Mendes heeft het succes waar menig muzikant jaloers op is. De jongen ging na zijn eerste album van YouTube Singer-songwriter naar een popidool die de harten steelt van duizenden jonge meiden en jongens.

Eigenlijk gaat alles prima met Shawn in de documentaire, op wat stemproblemen na. Zo moet hij tijdens zijn wereldtour in Brazilië twee shows cancelen, omdat er geen geluid meer uit zijn strot komt. Hoe erg dit ook is voor zijn fans, elke artiest heeft toch een keer een concert moeten afzeggen om deze reden? De makers proberen dit drama zo groot mogelijk te maken, maar het is niet genoeg materiaal om de hele documentaire mee te vullen.

‘Boy next door’-imago

Regisseur Grant Singer gooit er dus maar een verhaallijn bij in, eentje die Shawn Mendes’ boy next door-imago in stand moet houden. Shawn gaat nog om met zijn jeugdvrienden, hij haalt zijn zusje op van school en wil naar eigen zeggen gewoon het liefst een jointje roken en naar de sterren kijken.

Een nieuw album

De documentaire is niet alleen een goed imago-plaatje, ook voor zijn streams is het top. Want goed om mee te nemen: Shawns vierde album Wonder komt volgende maand uit. Hoewel de Netflix film in alles een promotie probeert te zijn voor zijn nieuwe nummers, horen we in het volledige anderhalf uur geen één liedje volledig. Van een muziekdocumentaire verwacht je op z’n minst toch een aantal volledige nummers? Deze productie gaat meer over de artiest dan over zijn muziek.

Een documentaire voor de fans

Mendes Army, de fanclub van de zanger, gaat deze film geweldig vinden: de beelden geven namelijk een kijkje in zijn leven met ex-Fifth Harmony-popster Camila Cabello. Shawn bekent: “elk lied dat ik heb geschreven gaat over haar.” De behind the scenes moeten er alles aan doen om de geruchten van ‘een relatie puur voor de publiciteit’ te ontkrachten. Oh, en de zanger vindt het ook niet erg om gefilmd te worden terwijl hij aan het douchen is. Nog een pluspuntje voor de fans die zijn sixpack en brede schouders niet genoeg hebben gezien.

Zelfs als zijn muziekcarrière buitengewoon is, zijn de problemen dat niet. Misschien was het interessanter geweest om een documentaire te maken over een 60-jarige Shawn, die hopelijk met hetzelfde enthousiasme stadions kan vullen. Voor nu tipt de film niet aan muziekdocumentaires zoals Taylor Swifts Miss Americana of Gaga: Five Foot Two, die wel een diepere laag en een duidelijke verhaallijn hadden. Shawn brengt helaas niets nieuws ter tafel dan wat we al van de popwereld weten.

Shawn Mendes: In Wonder zie je nu op Netflix.