Recensie Sex Education S3

We gingen twee seizoenen van Sex Education met veel plezier naar de Moordale Secondary School, maar de sleur begint er een beetje in te komen.

In het derde seizoen van Sex Education krijgen we weer te maken met een stijf schoolhoofd, een seksueel getint studentenprotest, en neemt de serie zijn titel (‘Seksuele voorlichting’) steeds serieuzer. Het lijkt wel of ze meer bezig zijn met informatie en instructies aan de kijker geven dan om een geinig, onderhoudend verhaal te vertellen.

Met steeds grotere gebaren hetzelfde zeggen

Terwijl het belang van inclusiviteit en vrijheid van lijf en leden in het begin nog terloops werd gebracht, worden daar nu steeds grotere gebaren voor gebruikt. De volwassenen doen nu ook veel gemenere dingen terwijl de geniepigere aanpak uit de vorige seizoenen meer de realiteit is. Daardoor wordt Sex Education minder herkenbaar - terwijl dat juist een van de krachten was. Al is Jason Isaacs wel errug goed in gemeen zijn.

Niks leukers dan sjouwen met een geit?

Ook de frisheid, die Sex Education zo leuk maakte, is wat minder geworden. Als ze de knipperlichtrelatie van Otis en Maeve nog langer oprekken, zal het ons niets meer kunnen schelen. Hetzelfde geldt voor Otis’ moeder (Gillian Anderson) en haar timmerman. En is er echt niks leukers te verzinnen dan Aimee overal een geit mee naartoe te laten sjouwen? Of hadden de schrijvers geen inspiratie meer door de nodige coronavirus-problemen?

Optimistische Eric blijft ons bij de les houden

Gelukkig blijven de acteurs van Sex Education het leuk doen en steelt Ncuti Gatwa nog steeds de show als de optimistische Eric. Hij sprankelt in iedere scène en mag van ons de hoofdrol krijgen nu Otis met iedere aflevering saaier lijkt te worden. Maar als letterlijk met stront moet worden gegooid om iets duidelijk te maken, dan hebben we op deze school toch niet zo veel geleerd. Gelukkig zijn er nog zat andere series in deze stijl gemaakt.

Je ziet het wel vaker bij series; na een paar seizoenen krijgen we steeds meer van hetzelfde. Gelukkig begon Sex Education met hoge cijfers, zodat het nu nog steeds een voldoende haalt..

Sex Education S3 is vanaf 17 september te zien op Netflix

En als je ervan droomt te overnachten in Otis' huis, kan jouw droom waarheid worden!