Ryan Reynolds en Dwayne Johnson in Red Notice

Er werd 200 miljoen euro tegenaan gesmeten door Netflix om deze luchtige actiefilm te maken, met drie van de populairste acteurs van dit moment. Dan moet je wel met een absolute uitschieter op de proppen te komen. Helaas is Red Notice niet meer dan vergeetbaar entertainment.

Dwayne Johnson, Ryan Reynolds en Gal Gadot kost het geen enkele moeite om op eigen houtje een film te dragen. In Red Notice delen ze die taak met z’n drieën. Da’s niet zonder risico, want sterren van dit formaat eisen elk nogal wat aandacht op en dat kan funest zijn voor de eenheid van het filmverhaal. Gelukkig hebben ze de taken goed verdeeld en richt iedereen zich op z’n specialiteit: Johnson speelt de rotsvaste wetsdienaar (ook al is hij helemaal klaar met echte wapens), Reynolds zorgt voor de snedige grapjes als kunstdief en Gadot zaait verdeeldheid als femme fatale.

 

Eieren zoeken

Kunstdief Booth (Reynolds) is bezig drie onbetaalbare kunstschatten bij elkaar te stelen, die bekend staan als de eieren van Cleopatra. FBI-agent Hartley (Johnson) is hem op het spoor, maar ze worden allebei in de luren gelegd door een tweede dief (Gadot), die werkt onder de schuilnaam The Bishop. Er zit voor de twee heren niks anders op dan een ongemakkelijke samenwerking aan te gaan om hun doelen toch te bereiken. Zo begint het eieren zoeken op allerlei exotische locaties over de hele wereld.

 

Article continues after the ad

Kibbelende buddy’s

De dievenstreken leveren zat actie op, compleet met helicopterstunts, Indiana Jones-achtige toestanden met verborgen nazi-schatten en een grote matpartij tussen de drie hoofdrolspelers. Maar uiteindelijk is alles ondergeschikt aan de steeds wisselende allianties onderling. De meeste tijd trekken Johnson en Reynolds samen op en is Red Notice een onvervalste buddy movie, waarbij de twee al kibbelend het beste proberen te maken van hun gedwongen samenwerking. 

 

Comfortabel kijkvoer

Daarbij helpt het niet dat we Johnson en Reynolds al zo vaak hetzelfde kunstje hebben zien doen in andere films. Dan ga je namelijk vergelijken en moet je tot de conclusie komen dat Red Notice weliswaar comfortabel kijkvoer is, maar dat we de sterren wel eens in betere vorm aan het werk hebben gezien. Central Intelligence (ook van regisseur Rawson Marshall Thurber) en Hobbs & Shaw waren veel leukere buddy movies met Johnson. En Reynolds kwam in Free Guy (check hier onze recensie) en in de Deadpool-films toch een stuk scherper uit de hoek. Gadot krijgt de meeste mogelijkheden om een nieuwe kant van zichzelf te tonen, maar haar rol is te klein om het verschil te maken.

 

Astronomisch budget

Het is eeuwig zonde dat in deze samenstelling niet het maximale uit de cast wordt gehaald. En als je weet dat het productiebudget opliep tot 200 miljoen dollar, waarmee het de duurste film van Netflix ooit is, knaagt dat ongenoegen nog net iets meer. Het is heus niet slecht allemaal, maar wel enorm vergeetbaar. En je ziet dat astronomische budget, dat voor een derde op ging aan de salarissen van de hoofdrolspelers, amper terug. Dat is de makers aan te rekenen met zulke fantastische middelen tot hun beschikking. 

 

Conclusie

Red Notice gaat de boeken in als een van de prijzigste Netflix-projecten ooit, maar het is eeuwig zonde dat al die dollars niet vertaald worden in een bovengemiddeld amusante actiecomedy. Alle betrokkenen doen braaf waar ze goed in zijn, maar het blijft allemaal wel erg ‘middle of the road’. Niet goed, niet slecht, maar wel jammer van al die onvervulde mogelijkheden.

 

Red Notice is vanaf 12 november te zien op Netflix.

 

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.