Rebecca

Het begint als een soort Assepoester, maar verandert daarna in een duister misdaadverhaal. Zie daar in een notendop de beschrijving van de nieuwe Netflix-film Rebecca.

Een muurbloempje (Lily James) gaat als gezelschapsdame van een rijke troela op vakantie in Monte Carlo en ontmoet daar de knappe Maxim de Winter (Armie Hammer). Alle zorgen lijken voorbij als hij haar ten huwelijk vraagt, maar dan begint het drama pas. Als ‘tweede mevrouw De Winter’ voelt ze zich niet bepaald welkom op zijn grote, duistere landgoed. Wat is daar gebeurd?

Weer een klassieker?

De bekendste verfilming van Rebecca is tachtig jaar oud en geldt als een klassieker. Het werd geregisseerd door Alfred Hitchcock en won de Oscar voor Beste Film. Dat is een aardig hoge lat – zelfs voor een gelikte Netflix-productie. Gelukkig is er aardig wat geld en talent tegenaan gesmeten om de overgang van liefdesverhaal naar moordmysterie zo mooi en soepel mogelijk te laten verlopen.

Een verhoogd zwijmelgehalte

Hoewel regisseur Ben Wheatley met High-Rise en Free Fire liet zien dat hij graag een frisse draai aan films geeft, heeft hij hier vooral gezorgd dat alles heel sprankelend en degelijk in beeld is gebracht. Lily James is van zichzelf al te mooi om een grijze muis te spelen en dat wordt nog eens benadrukt door haar prachtige designer kleding te geven. Zoiets verhoogt natuurlijk wel het zwijmelgehalte en daar is het hier ook om te doen.

Stoken in een huwelijk

De spanning komt vooral voort uit het mysterie over wat er met de vorige mevrouw De Winter is gebeurd. Dat ontaardt zelfs in een heftige rechtszaak, waarbij we steeds meer over het verleden te weten komen. Daarbij steelt Kristin Scott Thomas zo’n beetje de show als de ijskoude huishoudster, die lekker in dat kersverse huwelijk gaat stoken. En naast haar wordt Lily James alsnog een grijze muis.

Voor de nieuwe Netflix-productie Rebecca zijn kosten noch moeite gespaard om alles zo mooi mogelijk in beeld te brengen; van de acteurs tot de locaties ziet het er prachtig uit. Terwijl onder dat oppervlakte de nodige lelijkheid schuil gaat...

Rebecca is vanaf 21 oktober te zien op Netflix.

Bekijk ook deze topfilms op Netflix.