Pieces of a woman

Het verdriet van het verlies van een kind is een onvoorstelbaar gevoel voor wie het nooit heeft hoeven meemaken. Pieces of a Woman probeert het desondanks weer te geven in dit effectieve, maar zwabberende drama.

Een film waarin de emoties in bijna elke scène hoog oplopen, heeft een cast nodig die is opgewassen tegen zo’n taak. Die heeft Pieces of a Woman; dat staat vast. De voornaamste rollen zijn voor Vanessa Kirby (uit Fast & Furious: Hobbs & Shaw) en Shia LaBeouf (recent nog te zien in The Tax Collector), die het stel Martha en Sean spelen, in blijde verwachting van een dochter. De naam is al gekozen, de babykamer is al tip top op orde: nu alleen nog even de bevalling.

Rampzalig eind

De film trekt bijna een half uur uit om die thuisbevalling van begin tot rampzalig eind in beeld te brengen. De verloskundige van het koppel kan niet komen als bij Martha de weeën beginnen. Vandaar dat er een vervangster langskomt, die met geruststellende woorden en daden haar werk doet. Maar dan blijkt dat de hartslag van de steeds verder naar buiten komende baby niet in orde is. Het kindje leeft nog maar even als het eenmaal geboren is.

Geen steun

Martha en Sean hebben elk hun eigen manier om met dit immense verlies om te gaan. De voormalige alcoholist Sean zie je nog wel eens huilen of schreeuwen, hij gaat terug aan de drank en begint een affaire. Martha keert meer in zichzelf, gaat weer aan het werk en praat weinig. Die verschillen zorgen ervoor dat de twee totaal geen steun hebben aan elkaar.

Complicaties

Intussen zijn Martha’s moeder (Ellen Burstyn) en Sean bezig met een rechtszaak: zij willen de verloskundige laten boeten voor haar rol in de catastrofale bevalling. Dit deel van het verhaal voelt een stuk minder urgent dan de pijn van de ouders en zorgt voor complicaties die de film niet vooruit helpen. Zo heeft Sean zijn affaire met de nicht van Martha, die ook hun advocaat is. En het blijkt dat Martha’s moeder diep liggende motivaties heeft om de verloskundige zo hard te willen aanpakken. Het levert op zichzelf sterke scènes op, maar het blijven bijzaken.

Geweldig spel

Seans verwerkingsproces wordt sterk verbeeld door LaBeouf, maar de interessantste van de twee is met afstand Martha. Waar veel films met vergelijkbare onderwerpen hun toevlucht nemen tot hysterische toestanden en losgeslagen gedrag, laat Pieces of a Woman iemand zien die eerst schijnbaar bedeesd en later bijna filosofisch met haar verlies omgaat. Voor haar blijft haar kindje altijd het belangrijkst, zelfs al leeft ze niet meer. En Kirby speelt dat geweldig.

De Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó, het meest bekend van de filmhuishit White God, maakt met deze film zijn Amerikaanse debuut. En al waaiert Pieces of a Woman teveel kanten op: hij treft vaak doel. Zijn acteursregie is beheerst, sentiment is hem vreemd en hoe hij die vreselijke bevalling in beeld brengt, is erg knap: smaakvol en intens tegelijk. Het leidt tot een film waar best wat op aan te merken is, maar ook eentje die je niet zomaar vergeet.

Pieces of a Woman is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze topfilms op Netflix.