Perry Mason

Perry Mason, dat is toch die grijze gast in die tv-films die je opa keek in de jaren tachtig? Klopt, maar voor de nieuwe HBO-serie over deze slimme speurneus heeft hij een make-over gekregen – al is hij daar een stuk sjofeler uitgekomen.

Als een bekende tv-naam wordt afgestoft voor een nieuwe versie, is het niet ongewoon dat alles wat je ermee associeerde in de prullenbak belandt voor een frisse blik op de zaken. Op het eerste gezicht is dat precies wat er is gebeurd met Perry Mason in de gelijknamige misdaadserie van HBO.

Geniale pleiter

Mason dook in de jaren dertig voor het eerst op in de boeken van Erle Stanley Gardner, maar de advocaat werd pas echt beroemd dankzij de tv-serie uit de jaren vijftig en zestig, waarin hij werd gespeeld door Raymond Burr. Die dook ook in de eighties en nineties op als deze geniale pleiter in een serie tv-films. Dat beeld zal bij de ouderen onder ons moeilijk te wissen zijn door een nieuwe serie, maar aan de andere kant: dit is allemaal alweer erg lang geleden.

Nieuwe stijl

Perry Mason nieuwe stijl is een privé-detective ergens in de jaren dertig die niet te beroerd is voor laagbijdegrondse klussen, zoals paparazzo-achtige foto’s maken van filmsterren die zich niet aan hun clausules voor keurig gedrag houden. Ondanks dat is hij wel goed in zijn vak. Daarom wordt hij door een befaamde advocaat gevraagd om te helpen bij het zoeken van bewijs om een echtpaar vrij te pleiten van betrokkenheid bij de ontvoering van hun eigen baby.

Beruchte figuur

De makers van Perry Mason leveren in de eerste afleveringen meteen al materiaal om nog seizoenen lang mee vooruit te kunnen. Mason is een beruchte figuur vanwege zijn verleden als oorlogsveteraan, hij heeft ruzie met zijn ex en leeft gescheiden van zijn kind, is aan de drank en heeft overal in de onderwereld contacten. Zijn eerste zaak in de serie had van alles kunnen zijn, maar de keuze viel op eentje die vooral boeit door zijn nare karakter.

Losse tanden

Een sterke maag is handig bij het volgen van Masons speurwerk: doodbloedende schurken, een babylijk, Mason die tanden lospeurt uit een in tweeën geschoten hoofd: het komt allemaal van dichtbij in beeld. Het hoe en wat van dit alles is niet om van je stoel te vallen zo verrassend, maar het past wel bij het ‘hard boiled’-detectiveverhaal dat Perry Mason wil zijn.

Voor deze topserie heb je ook een sterke maag nodig.

Niet beknibbeld

Aan alles is te zien dat HBO royaal heeft geïnvesteerd: de druilerige jaren dertig komen in al hun details tot leven en de oorlogsflashbacks van Mason lijken wel scènes uit oorlogsfilm 1917. Ook op de casting is niet beknibbeld: geweldige bijrolacteurs zoals John Lithgow, Shea Whigham, Lily Taylor en Robert Patrick duiken op en in de hoofdrol zien we Matthew Rhys, het meest bekend uit The Americans.

Smaakt naar meer

Rhys verenigt alles wat Perry Mason 2.0 moet hebben: vermoeidheid, intelligentie, betrokkenheid en de blik van iemand die al heel veel gruwelijks heeft gezien in zijn leven. Absoluut een interessante figuur, over wie we nog meer verhalen willen zien. Wat dat betreft smaakt deze hernieuwde kennismaking naar meer.

Perry Mason is wekelijks te zien op Ziggo Movies & Series XL.

Bekijk ook deze topseries op Ziggo.