Dr. Refaat Ismail in Paranormal

De Egyptische serie Paranormal heeft alles in zich om de nieuwste Netflix-hit te worden. De eerste twee afleveringen zijn poëtische pareltjes waar je continu kippenvel van krijgt.

Deze recensie is gebaseerd op de eerste twee afleveringen van Paranormal.

Dankzij Netflix hebben wij al heel wat internationale films en series ontdekt. Denk aan La Casa De Papel (Spanje), The Rain (Denemarken), Into the Night (België) en guilty pleasure 365 dni (Polen). Paranormal is de nieuwste aanwinst van Netflix en deze Egyptische horrorserie is zeker de moeite waard om uitgebreid voor te gaan zitten.

De wet van Murphy

De cynische arts Refaat Ismail wordt omringd door vreemde gebeurtenissen. Kopjes koffie vallen om, ramen gaan opeens open en de kroonluchter valt zomaar van het plafond. Hij blijft er zelf nuchter onder. Refaat houdt vast aan de wet van Murphy: alles wat fout kan gaan, zal fout gaan. Daar heeft hij echter een goede reden voor. Als kind had hij een traumatische ervaring met een geest.

Logische verklaringen

In zes afleveringen wordt het verhaal van Refaat verteld. Wij hebben de eerste twee afleveringen gezien en hierin wordt al snel duidelijk dat Refaat zijn ogen sluit voor de werkelijkheid. Terwijl de mensen om hem heen bovennatuurlijke zaken accepteren, zoekt Refaat altijd naar een logische verklaring. Dat geeft een originele draai aan de serie, want normaal gesproken moet de hoofdpersoon de mensen om zich heen juist overtuigen van het paranormale.

Tegendraads

Paranormal is sowieso een hele tegendraadse horrorserie. Het bevat alle clichés die we kennen uit andere enge verhalen. De eerste aflevering draait bijvoorbeeld om een mysterieus huis en de tweede gaat over de vloek van een mummy. Maar de aanpak is anders dan we gewend zijn van bijvoorbeeld Amerikaanse horror en heeft meer weg van Japanse horror. De serie bevat weinig spektakel en de jump scares blijven minimaal.

Onheilspellend

In deze Netflix Original draait het vooral om de sfeer en die is van het begin tot het eind erg onheilspellend. Wanneer je het meisje Shiraz ziet, weet je direct dat er iets niet klopt, al lijkt ze nog zo lief. Ook de vloek van de zwarte mummy blijft subtiel; het begint met een donkere lucht en zieke mensen, maar verandert nooit in het spektakel van The Mummy

Gesloten cynicus

Paranormal is gebaseerd op een populaire boekenreeks en dat geeft de serie ook iets meer diepgang. Door de voice-over leer je de gedachten van Refaat kennen en op poëtische wijze filosofeert hij er op los. Dat maakt de gesloten cynicus ook een stuk sympathieker. Hoofdrolspeler Ahmed Amin, die vooral bekend staat als komiek, zet de rol ook op voortreffelijke wijze neer en draagt de serie.

In elke aflevering wordt een ander verhaal verteld, met dr. Refaat Ismail en zijn trauma's als rode draad. De eerste twee afleveringen zijn erg sterk en het is te hopen dat de rest net zo goed zal zijn. De basis is in ieder geval voldoende voor een sfeervolle en poëtische horrorserie waarin het bovennatuurlijke gevaar altijd op de loer ligt.

Paranormal is nu te zien op Netflix.