Palm Springs

Het idee achter Palm Springs is bijna hetzelfde als dat van The Map of Tiny Perfect Things. Ondanks deze overeenkomst verschillen de films als dag en nacht van elkaar.

Het zal zonder twijfel toeval zijn. Maar met Palm Springs heeft Amazon Prime Video nóg een film over twee mensen die vastzitten in een oneindige tijdslus en steeds dezelfde dag opnieuw beleven. Dat is echter het enige dat deze cynische romantische comedy gemeen heeft met The Map of Tiny Perfect Things

Tijdslus

Nyles is met zijn vriendin op een bruiloft en leert daar de mooie Sarah kennen. Hij versiert haar en ze zoeken een rustig plekje op. Dan gaat alles mis en ontdekt Sarah een groot geheim van Nyles. Hij beleeft de trouwdag iedere dag opnieuw en zij komt vast te zitten in dezelfde bizarre tijdslus.

Origineel idee

Twee mensen in een tijdslus. Tot een maand geleden was dat nog een super origineel idee. The Map of Tiny Perfect Things wist het bekende verhaal op z'n kop te zetten door er een extra hoofdpersoon aan toe te voegen. Palm Springs doet precies hetzelfde. De uitwerking is echter totaal anders.

Zin van het leven

The Map of Tiny Perfect Things ziet het herhalen van dezelfde dag als een kans om alle mooie dingen in het leven te ontdekken. Palm Springs ziet deze herhaling juist als een excuus om het leven te vergooien. Want als iedere dag hetzelfde is, wat voor zin heeft het leven dan nog? Drink en feest er op los, experimenteer in de slaapkamer en als de dag niet zo lekker loopt, gooi je jezelf gewoon voor een vrachtwagen!

Nietsnut

Deze cynische en nihilistische kijk op het leven kan in de verkeerde handen een hele vervelende film zijn. Dat is niet het geval met Palm Springs. De hoofdrol is voor Andy Samberg, de ster uit Brooklyn Nine-Nine, en hij weet precies de juiste toon te vinden. Hij speelt Nyles als een nonchalante nietsnut, die met veel humor de dagelijkse stappen herhaalt.

How I Met Your Mother

Hij krijgt bijval van Cristin Milioti, de mother uit How I Met Your Mother. Zij speelt Sarah en tilt de romantische comedy naar een hoger niveau. Wanneer ze grappig moet zijn, is ze hilarisch en wanneer ze haar gevoelige kant toont, breekt je hart. Het is jammer dat ze zo weinig te doen kreeg in HIMYM, want meer focus op de charmante actrice had het laatste seizoen van de comedyserie een stuk dragelijker gemaakt.

Chemie

De twee hebben ook een heerlijke chemie. Zij is net zo maf als hij. In de compilatie van knotsgekke dingen die ze samen doen, repeteren ze onder andere een dans. Dit leidt tot een van de grappigste scènes in de film. Samberg doet veel op de automatische piloot, maar wanneer hij het scherm deelt met Milioti haalt zij het beste in hem naar boven en toont hij ook iets meer bereik als acteur.

Qua logica schiet Palm Springs tekort, maar dat hoort bij zo een film. Je kijkt dit niet voor de wetenschappelijke uitleg van een eindeloze tijdslus. Je wilt zien hoe personages met de situatie omgaan. Dat maakt Palm Springs een perfecte aanvulling op The Map of Tiny Perfect Things. Al is deze romantische comedy toch iets minder sterk, want los van het nihilistische uitgangspunt biedt Palm Springs weinig nieuws.

Palm Springs is vanaf 26 maart te zien op Amazon Prime Video.