Over the Moon

Een oude Chinese mythe krijgt een bont nieuw leven in een vrolijke animatiefilm vol met leuke liedjes. Over the Moon laat zien hoe een meisje het gemis van haar moeder verwerkt met een reis naar de maan.

Het Chinese meisje Fei Fei is dolgelukkig met haar ouders in hun bakkerij – tot haar moeder overlijdt. Vier jaar later krijgt haar vader een nieuwe liefde, met cadeauzoon, waar Fei Fei helemaal geen trek in heeft. Ze denkt de oplossing te vinden bij de maangodin, maar hoe kom je daar? Terwijl een normaal persoon antwoordt: “Niet”, komt Fei Fei met: “Door een raket te bouwen!” – en uiteraard lukt dat nog ook.

Disney-waardige meezingers

Ondanks het zielige basisgegeven, is deze Netflix-film een vrolijk animatie-avontuur vol met liedjes. De personages barsten regelmatig in zingen uit en dat zal de pret niet drukken, want het zijn lekker in het gehoor liggende meezingers die niet hadden misstaan in een Disney-productie. De uitvoering zit ook wel snor door de deelname van musicalsterren zoals Phillipa Soo uit Hamilton.

Kikkers, konijnen en andere leut

De humor zit ondertussen in de vertrouwde stembanden van komieken zoals Ken Jeong (The Hangover). Hij ‘speelt’ een soort lichtgevende ruimtehond die over zijn eigen tong struikelt. Ander leut is afkomstig van Fei Fei’s huisdier, een schattig konijntje, de streken van haar stiefbroertje en diens kikker, plus twee grote mythische leeuwen en allerlei bontgekleurde koekjes.

Oud & nieuw gaat goed samen

Over the Moon weet oude mythes en nieuwe media op een elegante manier te combineren. De makers stoppen er ook nog een hoop andere dingen in, van pingpong tot C-pop - niet verwarren met K-Pop - en dat is soms teveel voor een film van krap anderhalf uur. Door de aangename vorm laat iedereen zich echter meeslepen met dit muzikale sprookje. De boodschap - rouw verwerken en loslaten - ligt er dik op, maar wat boeit het als het zo mooi wordt verteld.

Disney-tekenaar Glen Keane maakt een spetterend regiedebuut met een animatiefilm die zo vol zit dat je hem makkelijk nog een keer kan kijken – en dat ook met veel plezier zal doen.

Over the Moon, in het Nederlands Fei Fei en de Maan, is te zien op Netflix.