Operation Christmas Drop

Halloween is achter de rug en de eerste kerstfilms verschijnen alweer op Netflix. Operation Christmas Drop brengt je al voorzichtig in de juiste sfeer.

Wij snappen ook wel dat een kerstfilm op een andere manier beoordeeld moet worden dan een film als The Shawshank Redemption of de Lord of the Rings-trilogie. Dit soort films kijk je als mierzoet tussendoortje. Het mag volzitten met clichés en voorspelbaarheid is een must. Zolang je er maar bij weg kunt dromen. Ondanks de tropische achtergrond en aantrekkelijke cast overtuigt Operation Christmas Drop echter niet.

Kerst in de zon

De ambitieuze ambtenaar Erica werkt voor een streng congreslid dat een luchtmachtbasis op het eiland Guam wil sluiten. Op de basis worden legervliegtuigen gebruikt om kerstcadeautjes te droppen en dat kan natuurlijk niet. Erica wordt rond de kerstdagen naar het tropische eiland gestuurd om een vernietigend rapport te schrijven. Daar krijgt ze een rondleiding van de knappe kapitein Andrew Jantz, die juist wil voorkomen dat de basis gesloten wordt.

De juiste elementen

Tot nog toe heeft Operation Christmas Drop alle juiste elementen voor een mierzoete kerstfilm. Het vrouwelijk hoofdpersoon is een workaholic die de betekenis van Kerstmis uit het oog is verloren en de mannelijke hoofdrolspeler is knap. Je kunt wel raden wat er daarna gebeurt. Ze kibbelen in het begin, blijken elkaar toch wel leuk te vinden en uiteindelijk leert zij haar hart weer open te stellen voor Kerstmis en de liefde.

De ideale man

Operation Christmas Drop volgt de formule als een luie scholier die genoegen neemt met een 5,6. Erica is namelijk geen bitch en ze heeft ook geen hekel aan Kerstmis. Ze is gewoon een ambtenaar die hoopt op een promotie en tegen haar zin naar Guam gaat met de feestdagen. En Andrew is geen gladde charmeur maar een ideale man, die al zijn tijd stopt in het helpen van andere mensen.

Geen vuurwerk

Zij is ok en hij is pure perfectie, daardoor ontstaat er geen vuurwerk. Ze stoppen al snel met bikkelen en hij overtuigt haar dat de Christmas Drop een belangrijke humanitaire missie is. Zij zit het belang van de actie in en wil dat ook in haar rapport schrijven. The end? Nou, niet dus, want we zijn dan nog maar halverwege.

Captain America

Wat volgt zijn mooie plaatjes van mooie mensen op een mooi eiland. Maar tussen de hoofdrolspelers is geen chemie. Kat Graham, uit The Vampire Diaries, is prima, maar Alexander Ludwig, uit Vikings en Bad Boys for Life, is niet op zijn plek. Ludwig weet zijn bordkartonnen personage niet uit te diepen en speelt het personage als een variant op Captain America.

Promotiefilm

Tijdens de aftiteling wordt duidelijk dat Operation Christmas Drop niet zomaar een leuk idee is voor een kerstfilm, het is een echte operatie. Op dat moment viel bij ons pas het kwartje. Dit is helemaal geen romcom voor de feestdagen, maar een promotiefilmpje voor de luchtmacht! Dáárom is kapitein knapperd zo perfect en is de Christmas Drop zo'n belangrijk onderdeel van het verhaal.

Als promotie voor de Christmas Drop werkt deze film perfect, want wij willen nu ook meehelpen. Al hadden we liever een documentaire over de operatie gezien. Dit is namelijk het type goed-nieuws-verhaal waar mensen nu behoefte aan hebben. Als romantische kerstfilm is Operation Christmas Drop echter te zouteloos en mist het vuurwerk.

Operation Christmas Drop is nu te zien op Netflix.