One night in miami... malcolm x

Dit drama gaat over een bijzondere bijeenkomst van vier beroemde figuren die zomaar echt had kunnen plaatsvinden, maar desondanks bedacht is. Waar hebben Malcolm X, Cassius Clay, Sam Cooke en Jim Brown het over als ze in 1964 een avond samen doorbrengen?

Het verhaal achter One Night in Miami..., die vaak opduikt als het gaat over de grote filmprijzen die er binnenkort weer aan gaan komen, is ooit begonnen met een toneelstuk met dezelfde titel. Dat is goed terug te zien, want het grootste deel van de film bestaat uit gesprekken tussen mensen in een kamer, zonder veel dynamiek ik de traditionele zin. Daar staat gelukkig veel vuur en emotie in de discussies tegenover.

Vier helden

De aanleiding voor deze gebeurtenissen is de bokswedstrijd op 25 februari 1964, waarbij Cassius Clay (Eli Goree) wereldkampioen wordt. Om dat te vieren, nodigt Malcolm X (Kingsley Ben-Adir), de voornaamste voorvechter van gelijke rechten voor zwarte Amerikanen van die tijd, hem uit in zijn hotelkamer, samen met nog twee vrienden. Dat zijn soulzanger Sam Cooke (Leslie Odom jr.), bekend van onder meer Hamilton en You Send Me, en American football-speler Jim Brown (Aldis Hodge), die later acteur zou worden en te zien was in onder andere The Running Man en Mars Attacks!.

Naam en faam

Dit gezelschap vertegenwoordigt de beroemdste zwarte Amerikanen van de jaren zestig: vooral Clay, die zich later tot de islam bekeerde en vanaf dat moment als Muhammad Ali door het leven ging, zou uitgroeien tot een ware legende. Hun naam en faam is een belangrijk onderwerp van gesprek. Want wat betekent dat in het licht van de civil rights movement: de strijd van de zwarte mensen aan de frontlinie om als volwaardige burgers te worden behandeld in de racistische Verenigde Staten?

De boodschap

De vier mannen hebben samen een mooie dwarsdoorsnede aan meningen. Veel van hen weten nog niet goed wat ze aanmoeten met hun populariteit als zwarte Amerikanen: hun supersterrenstatus is nog relatief nieuw voor mensen met hun huidskleur, dus is het zoeken hoe ze die kunnen inzetten voor een beter bestaan voor hun lotgenoten. Malcolm X weet het wel: ze moeten allemaal de boodschap verkondigen met alles wat ze doen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

Tik in je maag

Het meest treffende sentiment dat naar voren komt in One Night in Miami… is hoe relatief het succes van de mannen is door hun huidskleur. Betekent toegejuicht worden door publiek van alle kleuren, dat de witte mensen daaronder ze ook zien als gelijkwaardig? Een paar scènes geven daarop het pijnlijke antwoord: vooral degene waarin Brown teruggaat naar een oude bekende in zijn geboorteplaats komt aan als een onverwachte tik in je maag.

Actrice Regina King (recent nog te zien in Watchmen) maakt met deze film haar speelfilmdebuut als regisseur en wat ze laat zien is bijzonder indrukwekkend. Wat makkelijk had kunnen uitlopen op een statisch geheel komt heel anders over, ook al bestaat het gros van de scènes uit pratende mensen. Waar ze kan, zoekt ze de ruimte op en schudt ze het toneelgevoel zoveel mogelijk van de film af. Maar het knapst is hoe krachtig het beklag is zonder expliciete scènes. Niks ten nadele van films die de haat, de vernedering en de pijn keihard in beeld brengen, maar One Night in Miami… maakt dat alles met minimale middelen ook voelbaar.

One Night in Miami... is te zien op Amazon Prime Video.

Onder de indruk van deze film? Kijk dan ook naar Ma Rainey's Black Bottom