Frances McDormand in Nomadland

Klein, intiem en intens blijft goed scoren bij de Oscars: na Parasite vorig jaar is Nomadland de grote winnaar geworden bij het belangrijkste filmprijzenfestijn van de wereld. Een verdiende beloning voor dit breekbare drama.

In de aanloop naar de Oscars was Nomadland al maanden de grote favoriet. Dat kan op een gegeven moment tegen je gaan werken als beoogd winnaar, maar dat is dus niet gebeurd: de film won de prijs voor beste film, beste regie en beste actrice. Het is inderdaad een prachtige film, maar het heeft ongetwijfeld ook geholpen dat dit het soort drama is waar een breed publiek wat bij voelt. Prima natuurlijk, maar verwacht geen uitdagende cinema.

Lees hier waar je alle Oscar-winnaars kunt streamen.

Risico

Dat betekent niet dat de makers geen risico hebben genomen bij het maken ervan, integendeel zelfs. Nomadland draait om Fern (Frances McDormand), een vrouw die er na de dood van haar man opuit trekt in haar camper. Het stel woonde in een stadje in de staat Nevada, dat na het sluiten van de plaatselijke fabriek compleet leegstroomde, dus een reden om daar te blijven was er niet. Fern kiest zo voor een leven waarbij ze nooit lang op één plek blijft en als een moderne nomade altijd maar verder reist.

Ultiem acteren

Regisseur en schrijver Chloé Zhao nam een grote gok door te werken met een cast die, op McDormand na, uit alleen maar amateurs bestaat. De lotgenoten met wie Fern in contact komt onderweg zijn echte mensen, die min of meer zichzelf spelen. In sommige gevallen mag je het zelfs zo niet omschrijven. Een enkeling had niet eens in de gaten dat hij in een fictiefilm beland was en wist niet dat McDormand alles maar speelde. Als dat niet een nog indrukwekkendere acteerprijs is dan die Oscar…

Hard bestaan

De film geeft een levensecht beeld van de interessante gemeenschap van Amerikanen die om verschillende redenen leven en rondtrekken in campers. Met elkaars hulp maken ze daar een waardig bestaan van, al is het vaak een hard leven. Tegen deze achtergrond vertelt Nomadland het verhaal van Fern, een kranig type met een dappere buitenkant, waar veel verdriet achter schuilt. Ze werkt nu eens op een boerderij, dan weer een tijdje in een magazijn van Amazon, gaat langs bij familie en bouwt vriendschappen op. Gaandeweg deelt Zhao de details over het leven van Fern: het verhaal lijkt bijna als vanzelf te gaan. Zo werkt dat bij de best vertelde verhalen.

Nomadland is een echte filmhuis-knaller: een toegankelijk maar ook niet alledaags drama dat veel mensen in hun hart zal raken. De keuze om de geweldige McDormand te laten spelen met echte moderne nomaden zorgt voor geloofwaardigheid die op geen andere manier zo goed had kunnen uitpakken. Een waardige winnaar dus voor die drie Oscars.

Nomadland is vanaf vrijdag 30 april te zien op Star van Disney+.

Het gaat niet altijd goed bij de Oscars, dit waren de 9 grootste blunders en deze 7 films hadden beter geen beeldje kunnen winnen