Night Stalker: the hunt for a serial killer

Voor true-crime documentaires van Netflix ligt de lat erg hoog. Met de ijzingwekkende serie Night Stalker: The Hunt for a Serial Killer is de lat nog hoger gelegd.

Netflix is the place to be voor de beste documentaires. De halve wereld verslond Making a Murderer en vorig jaar werd de lockdown iets dragelijker dankzij het bizarre Tiger King. Tussen deze twee hits zitten nog voldoende andere toppers. Zoals het schokkende American Crime: The Family Next Door en feel good verhaal Mucho Mucho Amor. Toch komen deze documentaires niet in de buurt van Night Stalker: The Hunt for a Serial Killer.

Brute werkelijkheid

De eerste momenten van de documentaire geven je het idee dat je naar een film van David Fincher kijkt. Serieuze politiemannen in een sfeervolle bar vertellen over een gruwelijke seriemoordenaar. Dit is echter geen thriller, dit is de brute werkelijkheid. Wie bekend is met het verhaal van The Night Stalker weet hoe het afloopt, maar voor iedereen die de monsterlijke psychopaat nog niet kent, vertellen we zo min mogelijk. De documentaire neemt je van dichtbij mee in het politieonderzoek en hoe minder je weet, hoe spannender het is.

Geen verheerlijking

Verhalen over seriemoordenaars lopen altijd het risico om de dader te verheerlijken. Ted Bundy werd na de documentaire Converstations With a Killer: The Ted Bundy Tapes opeens een sekssymbool. Hij werd zelfs gespeeld door mooiboy Zac Efron in de film Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile. Night Stalker: The Hunt for a Serial Killer weet deze valkuil goed te ontlopen. De Netflix-documentaire gaat namelijk niet over de gruwelijke moordenaar, maar over de twee gedreven rechercheurs die op hem jaagden.

Gil en Frank

In de eerste aflevering worden Gil Carillo en Frank Salerno geïntroduceerd. Gil is een jonge, vrolijke speurneus en Frank is de gerespecteerde veteraan, die al eerder een seriemoordenaar heeft opgepakt. De mannen vertellen openhartig over de zaak en de interviews worden afgewisseld met archiefbeelden. Door het gedetailleerde verhaal in chronologische volgorde te vertellen, krijg je het gevoel alsof je midden in het moordonderzoek zit. Wat de documentaire nog beter maakt, is dat er ook voldoende aandacht is voor de slachtoffers.

Koude rillingen

Mensen die oog in oog hebben gestaan met The Night Stalker of familieleden hebben verloren, vertellen over de gruwelijke ervaringen. Het is onmogelijk om geen koude rillingen te krijgen door hun verhalen. Ieder open raam of voetafdruk wordt opeens beangstigend. Zelfs als kijker voel je je opgelucht wanneer de rechercheurs hem eindelijk op het spoor komen.

Monster

De zaak is 35 jaar oud, maar toch voelt de documentaire aan als een urgente real life thriller. Je kunt je daardoor makkelijk verplaatsen in de doodsbange bewoners van Los Angeles en de gefrustreerde agenten die talloze tegenslagen krijgen te verwerken. Toch is de documentaireserie nooit exploitatief en wordt de seriemoordenaar niet verheerlijkt. The Night Stalker is een monster en zijn groupies, die hem zien als sekssymbool, zijn 'dumb bitches'.

Night Stalker: The Hunt for a Serial Killer doet alles wat een goede documentaire moet doen. Iedereen komt aan het woord en een gedetailleerde geschiedenis wordt op een overzichtelijke manier in beeld gebracht. Daar blijft het echter niet bij. De documentaire laat je meevoelen met alle betrokkenen en geeft je regelmatig kippenvel. Dit alles wordt verpakt in een sfeervolle real life thrillerserie die je in één ruk uit wilt kijken. Na afloop zul je ook altijd je raam dichtdoen.

Night Stalker: The Hunt for the Serial Killer is vanaf 13 januari te zien op Netflix.