News of the world

Niet slecht voor een twaalfjarig meisje uit Berlijn: Helena Zengel maakt een sterk Hollywood-debuut naast Tom Hanks in het westerndrama News of the World.

Tom Hanks speelt in News of the World een oorlogsveteraan die in het wilde westen van 1870 het wereldnieuws uit de filmtitel bij de mensen brengt door allerlei krantenberichten voor te lezen. Dat werk komt op een lager pitje te staan als hij de opdracht krijgt een meisje, dat door de Kiowa-stam werd ontvoerd en opgevoed, terug te brengen naar haar biologische familie. Extra complicatie: zij heeft daar geen trek in.

Die volwassenen ook altijd…

Met de rol van dat meisje maakt Helena Zengel in dit westerndrama een stevig Hollywood-debuut naast Tom Hanks. Niet slecht voor een twaalfjarige uit Berlijn, maar ook niet helemaal een verrassing, want ze gooide vorig jaar al hoge ogen in de hoofdrol van de filmhuishit System Crasher. Daarin kreeg ze ook te stellen met volwassenen die meenden te weten wat goed voor haar was. Ze doet dat in News of the World weer zo goed dat ze er een Golden Globe-nominatie voor kreeg.

Even dramatisch als de werkelijkheid

Dat Tom Hanks - die pas geleden een nieuwe look onthulde - en regisseur Paul Greengrass goed werk afleveren, weten we natuurlijk al jaren. Ze maakten eerder samen Captain Phillips (2013), waarin Hanks ook een gewone man was die heldhaftig het hoofd biedt aan onverwachte complicaties. Deze keer is het verhaal alleen niet waargebeurd, maar gebaseerd op het gelijknamige boek van Paulette Jiles en dat is niet minder dramatisch – integendeel!

Op alle formaten sterk acteerwerk

Soms zit in News of the World bijna teveel drama; alsof de verhalen van dat meisje en die man bij elkaar niet genoeg drama zouden opleveren. Er moesten blijkbaar ook nog wat schietpartijen en andere indrukwekkende beelden aan worden toegevoegd. Bij dat laatste is duidelijk te zien dat deze film eigenlijk bedoeld was voor een groot scherm, maar door de pandemie op Netflix terechtkwam. Laat dat de pret niet drukken, want het acteerwerk van de twee hoofdrolspelers is er niet minder om en komt op ieder formaat goed over.

Tom Hanks levert na Captain Phillips weer stevig werk af onder regie van Paul Greengrass, maar in dit westerndrama wordt de show gestolen door de jonge Helena Zengel dus hou die meid in de gaten!

News of the World is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze tien topfilms op Netflix.