Recensie Murder Among the Mormons

Niet ieder true crime-verhaal is geschikt voor een spannende documentaireserie om uitgebreid te bingewatchen. Dat bewijst de nieuwe Netflix-docu Murder Among the Mormons.

De documentaireserie Nightstalker: The Hunt for a Serial Killer bestaat uit vier nagelbijtende afleveringen, waar je nachtmerries van krijgt. Het verhaal over de jacht op seriemoordenaar Richard Ramirez is perfect voor een spannende serie. Murder Among the Mormons wil ook zo een type true crime-serie zijn. Het verhaal over de bomaanslagen is echter minder spannend, al is de dader wel een heel fascinerend persoon.

Bomaanslagen

In 1985 vindt een serie bomaanslagen plaats in Salt Lake City, de stad waar de mormoonse kerk haar thuisbasis heeft. De politie begint met een grote klopjacht. Al snel wordt duidelijk dat de aanslagen iets te maken hebben met de waardevolle historische documenten van onderzoeker Mark Hofmann. Wil iemand voorkomen dat deze documenten naar buiten komen?

Witte salamander

De eerste aflevering van Murder Among the Mormons zou zo uit het brein van schrijver Dan Brown kunnen komen. Verzamelaar Mark Hofmann vindt een oude brief met informatie waardoor de leer van de Mormoonse kerk in twijfel wordt getrokken. Joseph Smith, de grondlegger van de kerk, werd niet benaderd door de engel Moroni, maar door een witte salamander!

South Park

Oké, dat klinkt heel erg raar. En wie geen trouwe kijker is van South Park zal niet bekend zijn met de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, beter bekend als de mormoonse kerk. In de eerste aflevering krijg je een korte uitleg. Al hoef je niet meer te weten dan: invloedrijke kerk, conservatieve Christenen, geloof in een Amerikaan die benaderd werd door een engel om het woord van God te verspreiden.

Brieven en dagboeken

Het verhaal draait vooral om handelaar Mark Hofmann. Hij graaft in archieven en boekhandels om waardevolle historische documenten te vinden. Daar verdient hij een aardig zakcentje mee. Hij heeft zelfs direct contact met de leiders van de mormoonse kerk en zij zijn niet blij met de brieven en dagboeken die hij vindt.

Grote zwakte

De indruk wordt gewekt dat de mormoonse kerk een grote rol in het verhaal zal spelen. Vanaf de tweede aflevering wordt duidelijk dat er heel wat anders aan de hand is. Dat is gelijk de grote zwakte van de documentaire. De makers willen een spannend verhaal vertellen, maar het echte verhaal is helemaal niet zo spannend. En de dader wordt gepakt na meer dan honderd uur saai onderzoek in een kantoortje.

Superschurk

Wanneer de waarheid boven water komt, is dat een hele grote schok. Maar het staat haaks op de indruk die in de eerste aflevering wordt gewekt. Het is begrijpelijk als kijkers op dat moment teleurgesteld zijn. Dat is jammer, want het verhaal van de dader is juist heel fascinerend. De laatste aflevering is ook de beste. Je leert veel over hem en hij blijkt het type superschurk te zijn dat je alleen kent uit slechte actiefilms.

Murder Among the Mormons wil heel graag een spannende serie zijn, maar moet toch het echte verhaal vertellen. Dat had makkelijk gedaan kunnen worden in een documentaire van twee uur. De makers lijken ook niet goed te snappen dat het echte verhaal wel degelijk interessant is. Een kijkje in het hoofd van een real life supervillain is veel fascinerender dan spannende muziek en snelle montage rondom een mogelijk complot.

Murder Among the Mormons is te zien op Netflix.

Nog niet voldoende kippenvel? Kijk dan de heftige documentaire American Murder: The Family Next Door.