Oorlog

Nadat zijn moeder in de jungle wordt gedood door de listige tijger Shere Khan, wordt Mowgli als baby liefdevol opgenomen in de wolvenroedel van Akela. Niet alle dieren in het oerwoud zijn echter blij met de komst van het mensenkind. Mowgli moet dan ook extra zijn best doen om zich te bewijzen als wolvenpup. Maar naarmate hij ouder wordt, begint hij steeds meer te twijfelen of hij wolf is of mens. Wanneer Shere Khan aanstuurt op een oorlog tussen de oerwoudbewoners en het nabijgelegen mensendorp, wordt Mowgli gedwongen om voorgoed een kant te kiezen.

Grimmig

Dat klinkt allemaal redelijk vertrouwd, maar waar Disney koos voor een luchtige bewerking van de klassieke avonturenroman, gaat het er in deze Netflix-film een stuk ongezelliger aan toe. Mowgli onderscheidt zich vooral van de concurrentie door zijn duistere toon. Hier geen vrolijke meezingers, maar grimmige jachtpartijen en bloederige wonden. Hoewel dit misschien meer in lijn is met het bronmateriaal, strookt het niet echt lekker met het feit dat je nog steeds zit te kijken naar een film met pratende beren.

More content below the advertising

Charme

Disney mag dan wel iets vrijer zijn omgegaan met het bronmateriaal, het leverde wel een betere film op. De bewerking uit 2016 van Jon Favreau bevatte genoeg charme, humor en avontuur om kijkers van alle leeftijden een magische avond te bezorgen. Mowgli valt, net als de titelheld, een beetje tussen wal en schip en hoort nergens echt bij: te griezelig voor kinderen, maar te kinderachtig voor volwassenen.

Verouderd

En als we dan toch aan het vergelijken zijn: de Disney-versie zag er ook nog eens stukken beter uit. De baanbrekende speciale effecten werden zelfs bekroond met een Oscar. Dat zien we met deze versie niet snel gebeuren. Er is overduidelijk veel tijd, werk en liefde gaan zitten om de wereld van Mowgli en zijn vrienden tot leven te wekken, maar de live-action vormt niet echt een gelukkig huwelijk met de soms wat houterige computeranimaties. Vooral de wolven lijken te zijn weggelopen uit een verouderd PlayStation-spel.

Ander pad

Toch valt er onder de streep heus wel wat te genieten: met acteurs als Christian Bale, Cate Blanchett en Benedict Cumberbatch is de stemmencast dik in orde. En als de film uiteindelijk een ander pad kiest dan zijn voorgangers, wordt het zowaar nog best spannend ook. Helaas is het pas in het laatste half uur dat Mowgli de vergelijking met de Disney-films weet af te schudden. Dan is eigenlijk al ‘too little, too late’. Tot de volgende onvermijdelijke reboot zich aandient, kun je voor een leuke avond dan ook beter nog even de Disney-verfilming uit 2016 opzetten.

More content below the advertising