Recensie Misfit 3: de finale

Het derde deel in de Misfit-reeks volgt de voetstappen van de vorige films: leuk voor de doelgroep, maar de vloggers kunnen beter op YouTube blijven.

Julia Martens (Meisje Djamila), Nick (Niek Roozen) en Sterre (Jolijn Henneman) hebben een lekkere start van het schooljaar. Ze scoorden een platencontract en mogen optreden in een grote liveshow. Er is slechts één probleempje: hun aartsvijand Babette (Tinne Oltemans) gaat door een scholenfusie nu naar dezelfde school.

Jong publiek

Het is al snel duidelijk dat Misfit 3, net als de rest van de reeks, bedoeld is voor een jong publiek. Ze richten zich duidelijk op de slijmmakende YouTube-generatie en het publiek van Djamila’s vlogs. Dit maakt de film voor iedereen boven de dertien saai en cringy om naar te kijken.

Dertigers spelen tieners

Djamila, Niek en Jolijn horen middelbare scholieren te spelen, maar het is overduidelijk dat ze dit niet zijn. Meisje Djamila wordt dit jaar dertig en de andere acteurs zijn dik in de twintig. Nu was dit niet zo’n probleem als de rest van de figuranten ook twintigers waren geweest, maar dat is niet het geval. Alle figuranten zijn jonge pubers en dat verschil blijft niet onopgemerkt.

Veel te veel Engels

Ook praten de ‘tieners’ irritant veel Engels. In zo’n tienerfilm is slang natuurlijk belangrijk, maar veel woorden worden onnodig vertaald. Zelfs de ‘Graffiti Squad’ – wat al een Engels woord is – noemen ze de ‘Spray Paint Squad’. Als de 18-plussers onder ons een slok drank zouden nemen iedere keer als de acteurs iets in het Engels zeggen, zijn we binnen de kortste keren ladderzat.

Verdwenen acteurs

Na Misfit 2 zijn er ook een aantal acteurs afgevallen. Zo deden Donny Roelvink en Defano Holwijn niet mee in het derde deel, terwijl hun rollen best groot waren in deel 1 en 2. Zelfs mede-vlogger Gio Latooy, wiens volgers ook het publiek voor Misfit zijn, had geen zin in een derde deel van de puberfilm. Er verandert op zich niks aan het verhaal, maar er wordt ook niet uitgelegd waar hun personages zijn gebleven.

Minder cameo’s

Nieuwe namen in deze film zijn Jeroen van Koningsbrugge, die als een van de weinige goede acteurs zijn talent beter voor titels als Smeris en Draadstaal kan gebruiken, en Nick Schilder, die eigenlijk niet eens een acteur is. Hij is ook niet erg overtuigend als een boze platenbaas. Daarvoor heeft hij een te lief imago. Hierdoor voelde het alsof er geen acteurs meer te vinden waren voor Misfit 3 en zelfs de cameo’s van bekende YouTubers zijn minder in het derde deel.

Mooie boodschap

De films hebben daarentegen wel een mooie boodschap voor jonge tieners die hun weg in de wereld proberen te vinden. Volg je dromen en doe dat vooral samen met je vrienden. Dat is alles wat je nodig hebt in het leven. De film en acteurs kunnen pubers zeker inspireren met hun liedjes over deze onderwerpen.

Voor 10- of 11-jarigen is dit waarschijnlijk een supertoffe film. De liedjes zijn aanstekelijk en de jeugdfilm zit vol met bekende gezichten voor die generatie, maar als volwassene verveelt Misfit 3 en mag je gerust een ster van deze beoordeling afhalen. Er gebeurt weinig spannends en het acteertalent is ver te zoeken. Meisje Djamila kan beter blijven doen waar ze goed in is: vloggen.

Misfit 3: De Finale is te zien op Netflix.