Gareth Evans leverde met The Raid en The Raid: Berandal twee van de beste én bloederigste actiefilms van deze eeuw af. Ook in zijn Netflix-horrorfilm Apostle kijkt de Britse regisseur niet op een litertje kunstbloed meer of minder…

More content below the advertising

Oogstrelend

In 2011 blies regisseur Gareth Evans de wereld omver met The Raid. Deze snoeiharde actiefilm uit Indonesië deed de peperdure blockbusters uit Hollywood verbleken tot een aflevering van Flikken Appelscha. Het vervolg, The Raid: Berandal, deed er drie jaar later doodleuk nog een schepje bovenop. Toen bekend werd dat de regisseur werkte aan een horrorfilm voor Netflix, waren de verwachtingen dan ook hooggespannen.

Bloedoffers

In Apostle speelt Dan Stevens (Legion) de zwerver Thomas. Zijn zus is ontvoerd door Malcolm (Michael Sheen), de leider van een mysterieuze sekte die zich schuilhoudt op een eilandje langs de Britse kust. Om haar te redden, moet Thomas infiltreren in de gesloten gemeenschap. Daar ontdekt hij dat de sekte zich bezighoudt met het aanbidden van een duistere godin, die alleen tevreden kan worden gehouden met bloedoffers. En zijn zus zou wel eens de volgende kunnen zijn!

Logica

Je kunt ons midden in de nacht wakker maken voor een The Raid-marathon, maar we kunnen niet ontkennen dat die films flink onderuit gingen zodra de actie moest plaatsmaken voor drama en dialogen. Nu Evans zich niet kan verschuilen achter stunts en spektakel, wordt pijnlijk duidelijk dat hij niet bepaald een meesterverteller is. De film duurt veel te lang en enorme plotwendingen hebben minimale gevolgen. Maar vooral het gebrek aan logica doet Apostle de das om.

Vreemdeling

In plaats van dat Thomas zich bijvoorbeeld gedeisd houdt tot hij zijn zus heeft gevonden, trekt hij bij iedereen die het maar horen wil de leider van de sekte in twijfel. Bij iedere andere horrorsekte staat kritiek op het management gelijk aan zelfmoord, maar Thomas komt er prima mee weg. Sterker nog, hij maakt er alleen maar vrienden mee. Zelfs de dochter van de sekteleider valt als een blok voor de rebelse vreemdeling! Hierdoor wordt het veelbelovende uitgangspunt al vrij snel de nek omgedraaid.

Onsmakelijk

In plaats daarvan lijkt Apostle vooral geïnteresseerd te zijn in sadistische martelscènes en andere bloederige ellende. De film is bij vlagen dan ook behoorlijk schokkend, maar zelden spannend. Best jammer, want Dan Stevens en Michael Sheen zijn prima acteurs en het griezelige dorpje is sfeervol in beeld gebracht. Maar onder de streep is Apostle vooral een even onnozele als onsmakelijke kruising tussen The Wicker Man en Hostel. Liefhebbers van het genre die wel tegen een stootje kunnen zijn beter af bij Hold the Dark: een Netflix-film die thriller- en horrorelementen wel op effectieve wijze wist te combineren.