Vier jaar na het tweede komt het derde seizoen van Master of None er dan toch nog. Maar er is wel het een en ander veranderd. Dat heeft z’n voor- en nadelen.

Na twee briljante seizoenen Master of None kon het niet meer stuk voor schrijver en hoofdrolspeler Aziz Ansari. De stand up comedian had zich met de sitcom Parks & Recreation al in de kijker gespeeld, maar met Master of None liet hij zien dat je het combineren van geestige dialogen en treffende waarheden over liefde en relaties ook prima aan hem kan overlaten. Heb je de eerste twee seizoenen nog niet gezien? Doe jezelf dan een plezier en maak dat snel goed.

Stapje terug

Maar toen kwam er een nogal sullig #metoo-moment voor Ansari, waarbij de details van een mislukte date aan het licht kwamen. Geen Kevin Spacey-achtig schandaal, maar genoeg voor hem om even uit de spotlights te gaan. Het is niet duidelijk of zijn minder grote aanwezigheid in het derde seizoen van Master of None daar iets me te maken heeft, maar het ligt voor de hand. Dat stapje terug geldt alleen voor de camera: hij heeft de serie wel geregisseerd en mede geschreven.

Daverend succes

Deze aanpak gaf Lena Waithe de kans om meer op de voorgrond te treden. De actrice was vaak van de partij als Denise, een van de vrienden van Ansari’s personage Dev, maar aan seizoen drie schreef ze ook mee en speelt nu één van de twee hoofdrollen. De andere is weggelegd voor Naomi Ackie, die Denise’s vrouw Alicia speelt. Het stel woont in een prachtig huis middenin de natuur, dat Denise prima kan veroorloven na het daverende succes van haar eerste boek. Als de twee niet dansend op een nineties-deun van Blackbox de was opvouwen, is Denise druk met haar tweede boek en probeert Alicia haar eigen antiekzaak te starten.

Kracht door eerlijkheid

Maar wat Alicia het allerliefste wil, is een kind. Voor Denise hoeft dat niet zo nodig, maar ze gaat erin mee en steunt haar vrouw zo goed mogelijk. Als dat proces een treurige wending neemt, is het uit met het huiselijke geluk: het verdriet legt de zwakke plekken in hun relatie genadeloos bloot. Op zulke momenten is ook dit seizoen van Master of None op z’n best: dit is een serie die ondanks de humoristische insteek nooit een idylle maakt van de liefde, maar juist aan kracht wint door z’n eerlijkheid.

Toontje lager

De sfeer in dit seizoen is wel anders dan in de voorgaande en dat is te verklaren met de wisseling van de hoofdrolspelers. Als Ansari even langskomt in een aflevering, is het contrast tussen Devs ratelende manier van doen en de kalme, wiet paffende Denise extra duidelijk. Alicia zet daar een meer sprankelende, spontane persoonlijkheid tegenover, maar over het algemeen komt de humor wat zachter en meer gelaten over, wat ondersteund wordt door een opvallend statische manier van filmen.

Geen gepreek

Het feit dat het verhaal van Master of None gaat over het liefdesleven van een man met Indiase ouders en nu dus dat van twee vrouwen is nooit permanent op de voorgrond, maar er wordt ook zeker niet aan de problemen voorbij gegaan. Dat blijkt in het bijzonder uit de aflevering waarin Alicia begint aan in vitro fertilisatie en blijkt hoe slecht die procedure is toegesneden op niet-hetero stellen. Maar prekerig wordt de serie nooit over zulke onderwerpen. Wel biedt hij met name Ackie uitstekend materiaal om te laten zien wat voor een goede actrice ze is.

De reputatie van Master of None als een serie die zonder onzin drama en lol haalt uit de liefde blijft overeind, ook al werkt de voornaamste grappenmaker Aziz Ansari deze keer vooral achter de schermen. Maar ook met de focus op andere personages werkt hij goed, al is de toon wat kalmer en geremder dan voorheen. En wat fijn dat Naomi Ackie nu ook meedoet: die zien we waarschijnlijk nog terug bij de Emmy’s.

Master of None seizoen 3 is vanaf zondag 23 mei te zien op Netflix.

Benieuwd wat er in juni allemaal op Netflix gaat komen? Lees dan deze vooruitblik.

Klaar met Master of NoneKijk dan deze 10 topseries op Netflix..