Zendaya en John David Washington in Malcolm and Marie

Een mooi huis, twee acteurs en een blunder vormen de hoofdbestanddelen van Malcolm & Marie, die ondanks de corona-maatregelen toch van de grond kwam. Het levert vooral veel verbaal vuurwerk op van John David Washington en Zendaya.

Toen de eerste corona-golf de opnames van menige film en serie lam legde, gingen veel makers op zoek naar projecten die nog wél mogelijk waren binnen de restricties. Een van hen was Sam Levinson, schrijver en regisseur van de HBO-serie Euphoria. Hoofdrolspeelster Zendaya had ook niks om handen, dus vroeg hij haar en Tenet-ster John David Washington voor een intiem filmpje dat geheel en al door dit duo wordt gedragen: Malcolm & Marie.

Bedankt!

Dit drama in zwart-wit speelt zich af in de nacht na een feestelijke avond voor het koppel uit de titel: regisseur en schrijver Malcolm (Washington) heeft net de première beleefd van zijn nieuwe film en Marie (Zendaya) was erbij aan zijn arm op de rode loper. De film is uitstekend ontvangen en bij thuiskomst is Malcolm er nog steeds vol van. Hij merkt wel dat er Marie wat dwarszit. De reden: hij heeft toen hij het woord nam na de voorstelling een heleboel mensen bedankt, maar niet haar.

Beerput

Kan gebeuren in alle hectiek, zou je misschien denken, en zo staat Malcolm er ook in. Maar naarmate de twee ruzieën, wordt duidelijk waarom dit Marie zo heeft gekwetst en dat dit voorval symptomatisch is voor hun relatieproblemen. Tegen de tijd dat hun verhitte gesprek voorbij is, is de hele beerput opengegaan en godallemachtig: die meurt.

Confrontatie

Malcolm & Marie heeft veel baat bij zijn onderwerp: het heeft een gênant soort aantrekkingskracht om als een luistervink getuige te zijn van de meest intieme openbaringen van twee geliefden. Dat, samen met het krachtige spel, houdt de aandacht bij een film die niet meer te bieden heeft dan twee mensen die dik anderhalf uur in gesprek zijn. En ook al zoekt Levinson naar enige balans met zijn verhaal: het is binnen deze expliciete confrontatie onvermijdelijk dat je partij gaat kiezen. Voor Marie, welteverstaan.

Sympathie

De knallende ruzie van de twee is een machtsspel waarbij continu verschuift wie de overhand heeft. Maar als Malcolm in de aanval gaat, doet hij dat met zoveel volume, woede en zulke kwetsende krachttermen, dat het niet alleen pijn doet aan je oren. Niet dat Marie ermee tot een bibberend vogeltje wordt gereduceerd – verre van zelfs, maar de agressieve stijl van meneer is bepalend bij de vraag bij wie je sympathie ligt. Zeker met de fijne, tengere Zendaya die vorm geeft aan het lijdend voorwerp.

Dat is duidelijk de opzet van de film, maar wat minder brute kracht wat dat betreft had een interessanter conflict kunnen opleveren. Los daarvan brengen de dialogen en de acteurs, die hun hele ziel en zaligheid in hun werk storten, de emoties uitstekend tot leven. Het is onmogelijk om niet íets te voelen bij wat zich afspeelt, al zal het voor iedereen anders zijn wat dat dan precies is. Malcolm & Marie is een film die het onmogelijk maakt om je schouders erbij op te halen: hij doet iets met je, goedschiks of kwaadschiks. En dat is geen kleine prestatie.

Malcolm & Marie is te zien op Netflix.

In de stemming voor nog meer sterke acteursfilms? Kijk dan ook Ma Rainey's Black Bottom en One Night in Miami...