Lupin

De gentleman-dief Arsène Lupin is in Nederland nog lang niet zo bekend als in thuisland Frankrijk, maar daar brengt Netflix verandering in met de nieuwe hitserie Lupin.

In Frankrijk weet iedereen wie Arsène Lupin is. Het personage uit de boeken van Maurice Leblanc is niet alleen een geniale meesterdief, maar ook een gentleman met het hart op de juiste plaats. In de Netflix Original Lupin krijgt de anti-held een moderne make-over. Omar Sy speelt een geniale meesterdief die zich heeft laten inspireren door de avonturen van Lupin.

Halsketting

De dief Assane Diop heeft zijn oog laten vallen op een waardevolle halsketting. Het sieraad wordt geveild en hij bedenkt een uitgebreid plan om de ketting in handen te krijgen. Dat doet hij niet voor het geld. 25 jaar geleden werd zijn vader beschuldigd van het stelen van deze ketting. Assane ontdekt dat zijn vader onschuldig is en gaat op zoek naar de echte dader.

Uiteenlopende plannen

In vijf aflevering bedenkt Assane de meest uiteenlopende plannen - die niet altijd even realistisch zijn - om de waarheid boven water te halen. Hij laat zichzelf in de gevangenis opsluiten, ontvoert een corrupte agent en roept de hulp in van een voormalige onderzoeksjournaliste. Hij komt op de radar bij de politie, maar is hen steeds te slim af. Terwijl hij daar druk mee bezig is, probeert hij ook nog eens een goede vader te zijn voor zijn puberzoon.

Flashbacks

Alsof deze verhaallijnen nog niet genoeg zijn, zie je ook een aantal flashbacks over een jonge Assane die opgroeit zonder vader. Zo een overvloed aan dramatische gebeurtenissen zie je vaak in Franse cinema. De makers weten daardoor ook hoe ze de verhaallijnen moeten doseren. Dat maakt van Lupin een vlotte misdaadserie met voldoende diepgang en maatschappijkritiek, zonder dat de serie té zwaarmoedig wordt.

Toegankelijk

Lupin is typisch Frans, maar wel op een hele toegankelijke manier. Het is duidelijk dat de serie gemaakt is voor een internationaal publiek dat niks weet over Arsène Lupin en gewoon een leuke serie wil kijken in de stijl van La Casa De Papel. Regelmatig wordt uitleg gegeven over het fictieve personage en de diefstallen van Assane worden op een spannende en humoristische manier in beeld gebracht.

Filmster

De rol van Assane Diop wordt gespeeld door Omar Sy, de ster uit Intouchables. In Frankrijk is hij een filmster, maar zijn Amerikaanse avontuur bleef beperkt tot bijrolletjes in Jurassic World en X-Men: Days of Future Past. In Lupin kan hij schitteren. De boomlange Fransman knalt van het scherm en houdt je aandacht vast met zijn charme en humor. Hij is misschien niet wereldberoemd, maar doet niet onder voor een George Clooney of Will Smith.

Lupin is het beste van twee werelden. De Netflix Original combineert het rauwe realisme van Franse films met de ongeloofwaardige avonturen uit Amerikaanse 'heist movies'. Dit is Ocean's Eleven én Intouchables ineen, met Omar Sy als blikvanger. De acteur weet je met een warme glimlach af te leiden van iedere plothole, zodat je kunt genieten van een heerlijk avontuur.

Lupin is te zien op Netflix.

Ben je nog niet klaar met Parijs? Bekijk dan ook de avonturen van Emily in Paris.