Recensie Luizenmoeder de film

Er zijn niet veel Nederlandse series die een fenomeen worden, waar iedereen het over heeft, dus als er dan eentje opduikt, zoals De Luizenmoeder, komt er natuurlijk een film van.

Ilse Warringa was al tien jaar lekker bezig als actrice toen ze doorbrak met de door haar medebedachte en -geschreven comedyserie De Luizenmoeder, waarin ze de getergde juf Ank op basisschool De Klimop speelt. De serie kreeg de Zilveren Nipkowschijf, een Vlaamse versie en een heuse bioscoopfilm, waarmee Ilse haar regiedebuut op het grote doek maakte.

Juf Ank is eerder zielig dan grappig

Helaas mist Luizenmoeder - De Film een aantal dingen waardoor de serie zo’n succes werd, zoals de ongemakkelijke humor van directeur Anton. De film maakt direct duidelijk waarom hij er niet bij is en zonder hem is het gelijk een stuk minder leuk. We missen ook de ‘Zullen ze wel of niet?’-relatie tussen Hannah en Volkert. En Ank was juist zo grappig omdat ze een neerbuigende en politiek incorrecte kleuterjuf was. In de film is ze plaatsvervangend directeur en zijn het de ouders die neerbuigend doen tegen haar, waardoor ze eerder zielig dan grappig is.

Van alles wat en nog niet veel

Luizenmoeder - De Film is vooral een beetje van dit en een beetje van dat; een paar opmerkingen over de multiculturele samenleving en wat steekjes onder water naar hippe e-learnings. Het lijkt wel of ze de scenario’s van een aantal afleveringen aan elkaar hebben geplakt, maar een film heeft iets meer nodig. De acteurs krijgen ook verrekte weinig te doen, al hebben ze hun typetjes inmiddels helemaal in de vingers.

Zowel drama als humor wordt afgezwakt

De karikaturen van moeders op het schoolplein zijn echter vooral leuk in kleine doses. De dynamiek van de serie gaat verloren in een film. Misschien is De Luizenmoeder gewoon geen geschikte serie voor een lange speelfilm of is het drama dit keer te serieus om er echt om te kunnen lachen. Alle problemen worden ook nog eens afgezwakt door verrekte snelle oplossingen.

Luizenmoeder - De Film is duidelijk voor de fans gemaakt, maar onduidelijk of het is bedoeld voor de jonge of oude kijkers. Het is eerder een aanzet om samen over school te praten, dan samen van een film te genieten.

Luizenmoeder - De Film is vanaf 28 juli te zien in de bioscoop

Ondanks eerdere berichten lijkt er nu toch een kans bestaan voor een derde serie van De Luizenmoeder.