Tom Ellis achter piano in Lucifer seizoen 6

Na zes seizoenen gaat het duiveltje terug in zijn doosje en nemen we afscheid van Lucifer met een ijzersterk seizoen dat de torenhoge verwachtingen meer dan waarmaakt.

Let op! Deze recensie bevat spoilers voor het vijfde seizoen.

Het laatste seizoen van een serie zorgt altijd voor een dubbel gevoel. Aan de ene kant wil je blijven genieten van nieuwe afleveringen, maar aan de andere kant moet een serie ook niet te lang doorgaan. Lucifer begon al wat slijtage te vertonen, maar dit slotseizoen maakt het goed met een voortreffelijke afsluiter.

Waar waren we gebleven?

Het vijfde seizoen eindigde op spectaculaire wijze met een groots gevecht tussen Lucifer (een geniale Tom Ellis) en evil twin Michaël. Aan het einde van de strijd mocht Lucifer de plek van God innemen, maar zoals je kunt verwacht, is dat een verantwoordelijkheid die de duivel niet wil hebben. Het zesde seizoen start daarom gewoon weer op aarde, met een moord die opgelost moet worden door Luci en Chloe (Lauren German). De eerste twee afleveringen grijpen heel erg terug op wat Lucifer zo'n leuke serie maakt. Het is luchtig, lichtelijk absurd, charmant, grappig en er is een moord om op te lossen.

Wie is Rory?

Daarna bouwt de Netflix Original weer verder op de verhaallijnen die zich de afgelopen vijf seizoenen hebben ontwikkeld, maar voordat Lucifer zijn plek in kan nemen als God moet hij het eerst nog opnemen tegen een mysterieuze engel genaamd Rory (Briana Hildebrand). Automatisch verwacht je een strijd om de troon, maar door een onverwachte plotwending gaat het verhaal een hele andere kant op. In het begin lijkt dit iets te vergezocht, zelfs voor een serie als Lucifer, maar uiteindelijk ontwikkelt deze verhaallijn zich als een manier om de duivel nog iets menselijker te maken.

Ella + Carol

Ook de andere personages worden niet vergeten. Ze krijgen allemaal een mooie afsluiter, al voelen sommige verhaallijnen iets te gehaast. Er wordt weinig gedaan met de nieuwe carrière van Amenadiel (D.B. Woodside) en Ella (Aimee Garcia) doet opvallend snel een belangrijke ontdekking. Dit plotlijntje komt ook iets te vroeg na haar opbloeiende relatie met nieuwe rechercheur Carol Corbett (Scott Porter uit Ginny & Georgia), waardoor de amoureuze ontwikkelingen worden ondergesneeuwd. Dat is jammer want Ella is leuker dan ooit en de momentjes tussen haar en Carol zijn te cute voor woorden.

Gevoelige duivel

Dit zijn echter kleine minpuntjes. Uiteindelijk draait alles toch om Lucifer en Tom Ellis zet hem weer op voortreffelijke wijze neer. Het maakt niet uit hoe absurd de gebeurtenissen zijn, Ellis weet de juiste snaar te raken. Door zijn sterke spel moet je op bepaalde momenten de tissues erbij pakken, vooral in de negende aflevering wanneer hij voor de verandering rekening houdt met de gevoelens van anderen en zichzelf eindelijk open durft te stellen.

Wanneer een grote groep mensen met veel plezier naar een serie kijkt, is een slotseizoen een flinke uitdaging. De verwachtingen zijn hoog en alle belangrijke verhaallijnen moeten op de juiste manier worden afgesloten. Lucifer weet dit op een piekfijne manier voor elkaar te krijgen en het zesde seizoen is een emotionele achtbaan, die de trouwe fans beloont met het perfecte einde.

Alle seizoen van Lucifer zijn te zien op Netflix.

Wil je nog geen afscheid nemen van Lucifer? Geniet dan nog een keertje van de heetste momenten van Tom Ellis of kijk deze tien series met een bovennatuurlijk randje