Tom Ellis als Lucifer in seizoen 5

Het vijfde seizoen van Lucifer zou het laatste zijn. Gelukkig is dat niet het geval, want de serie over de duivelse speurneus wordt alleen maar beter en beter.

Lucifer is een rare serie. Niet vanwege het onderwerp - de duivel lost moorden op - maar omdat deze Netflix Original alleen maar beter en beter wordt. De meeste series kakken na een tweede of derde seizoen in, maar in het geval van Lucifer is er een stijgende lijn in de kwaliteit. De trouwe kijker wordt in dit vijfde seizoen beloond met acht afleveringen, waarin alles klopt.

Van Fox naar Netflix

De eerste drie seizoenen van Lucifer werden uitgezonden door Fox. Op deze zender was het een misdaadserie in de stijl van Castle en The Mentalist. Een charmante outsider helpt een serieuze, vrouwelijke rechercheur om misdaden op te lossen en de kijker weet dat de twee ooit verliefd gaan worden. Na drie seizoenen werd de serie stopgezet en nam Netflix Lucifer over.

Experimenteren met Lucifer

Netflix gaf de makers meer vrijheid en het vierde seizoen werd daardoor iets experimenteler. De afleveringen duurden langer, er was minder focus op de moordmysteries en het werd allemaal iets gewelddadiger en bloter. Het leek er echter ook op dat de schrijvers niet goed wisten wat ze moesten doen met zoveel personages. Daardoor keken Amenadiel, dr. Linda en Trixie voornamelijk toe vanaf de zijlijn.

Best of Lucifer

Het vijfde seizoen combineert het beste van alle vier de seizoenen en levert acht sterke afleveringen waarin humor, drama, misdaad en bovennatuurlijke pulp perfect in balans zijn. Het seizoen begint sterk met een van de beste afleveringen uit de hele serie. De schrijvers nemen ruim de tijd om te laten zien hoe het nu gaat met alle personages en leggen eindelijk uit hoe de hel precies werkt.

Geen spoiler

Omdat de serie vol plotwendingen en verrassingen zit, kunnen we niet te veel ingaan op de details, maar er is één verhaallijn die al verklapt is in de trailer. Lucifer heeft namelijk een tweelingbroer en deze Michaël doet zich voor als Luci om zijn leven te verpesten. Dat is echter geen spoiler. Vanaf het eerste moment wordt duidelijk gemaakt dat hij Lucifer niet is en Michaël is een van de hoogtepunten van dit vijfde seizoen.

Prominente coltrui

Michaël begint als een slechte imitatie van Lucifer en Tom Ellis weet dit op voortreffelijke wijze te spelen. Door op een iets andere manier te kijken of te glimlachen voelt Michaël gelijk aan als een heel ander persoon. Het hoogtepunt komt echter wanneer Michaël zijn ware aard toont en Ellis hem speelt als een cartooneske schurk met Amerikaans accent, gebochelde houding en prominente coltrui.

Speciale aflevering

In de vierde aflevering, waarin Lucifer een verhaal vertelt aan Trixie, krijgt de rest van de cast ook de vrijheid om los te gaan als smerissen en schurken uit een klassieke film noir. Het plezier spat van het scherm af en wij hopen dat er in de toekomst meer van dit soort speciale afleveringen bijzitten.

Het vijfde seizoen van Lucifer is verdeeld in twee stukken van acht afleveringen. Na het tweede deel van seizoen 5 volgt nog een zesde seizoen en dan is het écht afgelopen. Dat is erg jammer. Lucifer is eindelijk de serie die het vanaf het begin had moeten zijn. Een perfect gebalanceerde mix van humor, drama, spanning en bovennatuurlijke pulp met Tom Ellis als reddende engel.

Het eerste deel van het vijfde seizoen van Lucifer is nu te zien op Netflix.