Lovecraft Country

Met de verdwijning van de vader van een soldaat, die halverwege de jaren vijftig net terug is uit Korea, begint een reeks van bizarre gebeurtenissen vol monsters en geesten. Dit lijkt een vreemde samenvatting voor een sociaal drama, maar zo zit het in Lovecraft Country.

H.P. Lovecraft was een pulpschrijver die in de jaren twintig van de vorige eeuw verhalen schreef over allerhande occulte zaken. Het gebied in het noordoosten van de VS waar veel van zijn fictie zich afspeelt, wordt ook wel Lovecraft Country genoemd. Als de helden uit deze gelijknamige serie tijdens hun zoektocht in die contreien belanden en er bloeddorstige monsters tevoorschijn komen, lijkt de titel wel verklaard. Maar een heel ander soort gruwelen leggen een dubbele betekenis bloot.

Heb je niks met horror? Gebruik dan deze smoesjes!

Verkeerde afslag

Lovecraft was behalve een schrijver ook een joekel van een racist, die geen geheim maakte van zijn gedachtes over de oppermacht van zijn eigen ras. Het soort mens waar de gekleurde hoofdrolspelers van de serie van alles mee te stellen krijgen. Hij speelt zich af in de jaren vijftig, een tijd waarin rassenscheiding op sommige plekken in Amerika doodnormaal was. Angstige jaren voor soldaat Atticus (Jonathan Majors), vriendin Leti (Jurnee Smollett uit Birds of Prey) en oom George (Courtney B. Vance). Die laatste bijvoorbeeld heeft een reisbureau dat veilige reizen aanbiedt voor afro-Amerikanen, want een bezoek aan het verkeerde dorp kon je dood betekenen.

Fear factor

Jordan Peele, de regisseur van films als Get Out en Us - allebei in onze top 25 van beste horrorfilms - is een van de creatieve krachten achter Lovecraft Country. Hij is een kei in het combineren van horror en het perspectief van zwarte Amerikanen: geen sociaal drama op zichzelf, maar een hybride met verhalen over bovennatuurlijk gruwelijks, die een unieke ‘fear factor’ aan de verhalen toevoegt. De realiteit van deze mensen is angstaanjagend en zijn producties maken dat voelbaar.

Alle kanten op

Een verdwijning vormt het begin van de rode draad in Lovecraft Country. Atticus heeft een brief gehad van zijn vader, met wie hij geen beste band heeft, en nu is hij spoorloos. De drie hoofdfiguren reizen hem achterna en ontdekken dat de verdwijning te maken heeft met een geheim gezelschap dat wel heel erg terugverlangt naar de tijden van Adam in het paradijs. Dat levert veel bizars op en blijkt een startpunt voor afleveringen die allerlei kanten op gaan. Staan onze helden het ene moment nog oog in oog met ranzige vampiers: het volgende hebben ze te kampen met woedende geesten, shapeshifters of belanden ze in een avontuur dat niet had misstaan in The Goonies.

Deze afwisseling en onvoorspelbaarheid zorgt voor verslavend gesidder. Gorehounds krijgen wat ze willen met flink wat ranzigheid, maar wie meer op zoek is naar spanning krijgt ook dat in overvloed. Is het niet naar aanleiding van de walgelijke creaturen die uit alle hoeken en gaten kruipen, dan is het wel om het gevaar van politieagenten, buren en sekteleden. Onheil loert overal en het is zonder uitzondering lelijk in deze enerverende serie.

Lovecraft Country is te zien op Ziggo Movies & Series XL. Iedere maandag is er een nieuwe aflevering.