Recensie Love and Monsters

Het is jammer dat Love and Monsters de bioscoop heeft overgeslagen, maar ook op het kleine scherm is dit een heerlijk en spannend avontuur voor jong en oud.

Netflix is de reddingsboei geworden voor Hollywoodfilms die eigenlijk in de bioscoop moesten verschijnen. Nu de deuren gesloten zijn, moet er op een andere manier geld verdiend worden. Dan is een deal met Netflix dé manier. Zelfs de nieuwe James Bond-film is aangeboden bij de streamingdienst, al zei Netflix daar nee tegen. Gelukkig werd er wel volmondig ja gezegd tegen de avonturenfilm Love and Monsters.

De wijde wereld in

Vanwege een monsterapocalypse schuilt de mensheid onder de grond. De bange twintiger Joel ontdekt dat zijn vriendin Aimee nog leeft en besluit haar op te zoeken. Hij verlaat zijn schuilkelder en ontdekt dat de bovenwereld nog gevaarlijker is dan hij vreesde. Tijdens zijn reis ontmoet hij verschillende bondgenoten die hem helpen te overleven.

Nerds en de apocalypse

Net zoals Raya and The Last Dragon is Love and Monsters alles behalve origineel, maar is dat helemaal niet erg. Het verhaal doet bijvoorbeeld erg denken aan Netlix-series The Last Kids on Earth en Daybreak. Centraal staat een gevoelige nerd die de apocalypse probeert te overleven en op zoek gaat naar de liefde van zijn leven. Dat is niks nieuws. Ook de avontuurlijke reis van een simpele jongen die uitgroeit tot een held hebben we al zo vaak gezien.

Uiteenlopende inspiratiebronnen

Toch is Love and Monsters geen dertien in een dozijn avonturenfilm. De filmmakers hebben zich duidelijk laten inspireren door uiteenlopende klassiekers zoals Aliens, A Boy and His Dog en zelfs The Neverending Story, maar vertellen alsnog een fris verhaal en doen dit op een eigenwijze manier. De avonturenfilm is met veel liefde gemaakt en dat merk je als kijker.

Unieke monsters

Goede intenties alleen zijn echter niet genoeg om een leuke film te maken. Zeker niet wanneer het een film is vol CGI-monsters. Ondanks een klein budget van maar 30 miljoen dollar zien de monsters er piekfijn uit en hebben ze allemaal een uniek uiterlijk. Ook de locaties zijn prachtig en je gaat echt op reis met Joel en zijn bondgenoten.

Tweede kans

In de hoofdrol van Joel krijgt Dylan O'Brien een tweede kans om zichzelf te bewijzen als hoofdrolspeler. Na zijn doorbraak in Teen Wolf leek hij Hollywood te gaan veroveren met The Maze Runner, maar na deze trilogie bleef het stil rond hem. Hij deed in 2017 nog een poging om een actieheld te worden met American Assassin. Dat was echter geen succes.

Bange held

Dylan O'Brien is op zijn best als sympathieke sukkel en dat maakt hem perfect als Joel. Een bange held die met tegenzin op een epische reis gaat, kan makkelijk gaan irriteren. Vooral wanneer hij veel zeurt en domme keuzes maakt. Dylan speelt Joel echter als een goede gast met het hart op de juiste plek, hij is alleen onhandig en verstijft op de slechtste momenten.

Love and Monsters verdient het om gezien te worden op het grote scherm door zo veel mogelijk mensen. Het is een heerlijke avonturenfilm vol spannende actie, unieke monsters, leuke personages en een glansrol voor Dylan O'Brien als held op sokken. Het is jammer dat de film de bioscoop overslaat, maar hij zal hopelijk gezien worden door een groot publiek, want dit is genieten voor jong en oud.

Love and Monsters is te zien vanaf woensdag 14 april op Netflix.

Bekijk ook deze tien topfilms op Netflix.