Recensie Last Night in Soho

Sommige films zijn wat lastig te beschrijven en kun je beter zelf gaan zien. Last Night in Soho is er zo eentje - tenzij je niet van de jaren zestig houdt, want daar zit-ie vol mee.

Het naïeve meisje Eloise (Thomason McKenzie) wil mode-ontwerper worden en gaat naar de grote stad om het vak te leren. Nauwelijks aangekomen in haar nieuwe studentenhuis, blijkt al snel dat de rest van de meiden hele andere ideeën hebben over mooi en/of aardig zijn. Eloise probeert mee te komen, maar krijgt uiteindelijk met nog veel ergere problemen te maken...

Welk genre hebben we nog niet gehad?

Regisseur Edgar Wright (Baby Driver, Shaun of the Dead) heeft ons nog nooit teleurgesteld maar dat wordt natuurlijk steeds moeilijker vol te houden. Hij begon door comedy te combineren met andere genres zoals actie-, horror- en politiefilms. Vervolgens gaf hij een draai aan de superhelden- en heistfilms en nu komt hij met een euh... psychologische thriller?

Soms gaat het meer om de vorm dan de inhoud

Het is moeilijk Last Night in Soho te omschrijven zonder spoilers en de boel toch eer aan te doen, want het heeft wel iets wat anders is dan anders. Wright moet alleen oppassen dat dit niet de hoofdmoot wordt. Soms ‘ziet’ Eloise iemand in het verleden, terwijl ze andere keren die vrouw uit de sixties ‘is’ - en die wissel lijkt vooral gemotiveerd door wat er cooler uitziet.

Er had meer gezeten in de sexy jaren zestig

Daardoor is het onderhoudend om naar te kijken - de special effects zijn vet - maar minder dan Wrights vorige films en minder dan het had kunnen zijn. Er zit een MeToo-boodschap in Last Night in Soho die aan het einde weer een beetje overboord wordt gegooid. Gelukkig doen de acteurs het goed, ondersteund door een fijn tijdsbeeld van de sixties, inclusief de swingende muziek.

Hoewel de nieuwe film van Edgar Wright weer erg onderhoudend is, lijkt hij iets te ver door te slaan in zijn behoefte om films net even anders aan te pakken. In Last Night in Soho zijn de jaren zestig wel perfect nagebootst - met de bijbehorende fijne muziek.

Last Night in Soho is te zien in de bioscoop

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws. Ook te luisteren op Spotify en Apple Podcasts.