LA Originals

In de eerste minuten van de Netflix-documentaire LA Originals vertelt Snoop Dogg dat je niks voorstelt zonder tatoeages van Mr. Cartoon en foto's van Esteven Oriol. Maar wie zijn deze twee mannen eigenlijk?

Groeide je op in de nineties? Dan ken je Mr. Cartoon en Estevan Oriol. Zelfs als je nog nooit van de mannen hebt gehoord, ken je hun werk. Cartoon zette de rugtatoeage van 50 Cent, gaf Eminem zijn belangrijkste portretten, is de vaste tatoeëerder van Blink 182-drummer Travis Barker en zelfs acteur Ryan Phillippe klopte aan bij Cartoon voor wat inkt.

De rauwe kant van Los Angeles

Ondertussen legde Estevan Oriol dit allemaal vast. In de jaren '90 begon hij met het fotograferen van bevriende rappers en de avonturen die ze op tournee beleefden. Hij ontwikkelde zich tot een professionele fotograaf die de rauwe kant van Los Angeles toonde met zwart/wit foto's van stoere beroemdheden zoals Danny Trejo, gevaarlijke gangsters en de vriendelijke junkies uit de buurt. Tussendoor regisseerde hij ook videoclips voor Cypress Hill en Blink 182.

Niet langer onbekend

De mannen speelden zo een grote rol in het straatbeeld van Los Angeles dat de makers van Grand Theft Auto: San Andreas eerst even bij het duo langsgingen om advies te vragen voordat ze begonnen aan de game. En toch was het duo al die jaren onbekend bij het grote publiek. Daar komt verandering in met de documentaire LA Originals, waarin ze hun verhaal vertellen.

Van straatschoffie tot ondernemer

Door de jaren heen heeft Estevan veel beeldmateriaal verzameld en dat vormt de basis van deze documentaire, die hij ook heeft geregisseerd. Gelukkig is dit egodocument geen lofzang over zichzelf en zijn beste vriend geworden, al blijft LA Originals wel heel erg op de oppervlakte. In een opsomming van gebeurtenissen wordt duidelijk hoe ze opklommen van straatschoffies zonder doel tot invloedrijke ondernemers.

Dieptepunten lijken de mannen niet gehad te hebben en tegenslagen, zoals de sluiting van hun werkplaats, krijgen niet heel veel aandacht. Dat komt waarschijnlijk omdat ze te weinig tijd hadden om alles te vertellen. Het leven van twee straatcultuur pioniers is lastig vast te leggen in anderhalf uur en in een serie bestaande uit acht afleveringen, zoals Tiger King, waren de verhalen beter tot hun recht gekomen.

LA Originals is te zien op Netflix.

Bekijk ook deze documentaires over bekende Nederlanders die een kijkje in hun leven geven.