Huurmoordenaar Kate is van het type onverstoorbaar en messcherp. Zoals ze eigenlijk altijd zijn in films dus, maar toch maakt ze tijdens een klus een inschattingsfoutje. Het gevolg: ze wordt vergiftigd en heeft nog maar een dag om uit te zoeken wie dat gedaan heeft.

Het beroep van huurmoordenaar is dankzij films zoals Kate omgeven met een zweem van avontuur en mysterie. Op zich niet gek, want even een echte googelen is niet zo makkelijk, dus wie zal zeggen hoe het leven van een professionele killer eruit ziet? Daar doet Kate z’n voordeel mee en zet ons een actiefilm voor waarin alles zo’n beetje kan.

Doe wat ik zeg

Kate (Mary Elizabeth Winstead) heeft een overzichtelijk bestaan: haar baas (Woody Harrelson) zegt wie ze dood moet maken en dat doet ze dan. Maar zo’n manier van leven werkt alleen als je blind doet wat je opgedragen wordt en dat blijkt maar weer als ze twijfelt om de trekker over te halen bij een doelwit dat opeens zijn tienerdochter bij zich blijkt te hebben. Uiteindelijk knalt ze ‘m toch af en zo begint de ellende pas echt.

Giftig spul

Kort na deze actie wordt Kate op een extreem nare manier vergiftigd. Ze krijgt iets radioactiefs binnen en zal nu binnen een dag wegkwijnen met stralingsziekte. Vastbesloten om binnen die tijd toch nog de daders af te maken, gaat ze op pad en raakt zo via via opgescheept met het tienermeisje van wie ze een dag eerder nog de vader door z’n hoofd schoot.

Actie voor alles

Een hoofdpersoon die langzaam van binnenuit doodbloedt, een kind dat moet overleven met hulp van de vrouw die haar vader heeft afgeknald: nee, aan drama heeft Kate geen gebrek. Toch voel je dat eigenlijk amper bij het bekijken van deze film. Je mag zelfs wel zeggen dat de makers het zonder gêne aan de kant duwen om plek te maken voor meer achtervolgingen en scènes waarin Kate grote groepen schurken opruimt.

Meer mens

Die prioriteiten kloppen voor een Netflix-actiefilm. Maar Kate slaat hiermee zo door, dat de personages wel erg vlak worden en dat is funest voor de spanning. Met een beetje meer rust en af en toe een momentje om onze heldin wat uit te diepen, zou het je ook wat kunnen schelen dat ze voor je ogen aan het sterven is. In plaats daarvan willen de makers te pas en te onpas benadrukken hoe retestoer ze is, maar zo is ze amper nog een mens.

Waar is Huisman?

Verder vallen vooral de gemiste kansen op. Het verhaal speelt zich af in Tokyo, maar op een gastoptreden van een samurai zwaard na wordt van deze locatie niet optimaal gebruik gemaakt. Harrelson krijgt amper de kans om wat te maken van zijn te kleine rol. Maar het kan wat dat betreft nog erger: Michiel Huisman zit ook in de film maar wordt afgescheept met drie korte scènes. Al zal dat natuurlijk alleen ons Nederlanders opvallen.

Kate doet voor geen enkele actieheld onder waar het aankomt op het uitdelen van een stevig pak slaag, maar het is problematisch dat alles daarvoor moet wijken. Waarom zou je zoveel dramatische kansen in een verhaal stoppen en daar niks mee doen, behalve ze begraven onder actie?

Kate is nu te zien op Netflix.

Wil je zien wat er scoort op Netflix? Kijk dan hier.