Recensie Just Say Yes

De makers van Just Say Yes kunnen beter "sorry" zeggen. Deze vervelende romantische comedy is een aanfluiting voor een genre dat al een slechte reputatie heeft

Nederland houdt van romcoms. De luchtige filmpjes vol komische situaties, knappe mannen, herkenbare heldinnen en met een mierzoet einde scoren altijd goed in de bioscoop. Iedereen wil daar een graantje van meepikken. Daardoor wordt er naast veel leuke films ook veel troep gemaakt. Just Say Yes - van de makers van F*ck de Liefde en Sinterklaas en het Gouden Hoefijzer - is een nieuw dieptepunt. Zelfs voor Netflix.

Rommelig verhaal

Het gaat al mis bij het verhaal. Het idee is simpel. Lotte wordt gedumpt door haar verloofde Alex terwijl haar zus Estelle wel gaat trouwen, dit zorgt voor spanningen tussen de twee. Ondertussen zet nieuwe collega Chris het leven van Lotte op z'n kop. Prima plot voor een romcom, maar het is niet voldoende voor de schrijvers. Ze voegen nog wat verhaallijntjes toe, waardoor het simpele verhaal onnodig ingewikkeld wordt.

Succesvolle babe

De voorspelbare verhaallijnen staan redelijk los van elkaar, maar worden op een geforceerde manier aan elkaar verbonden. Lotte is keihard gedumpt, maar ze wil Alex terug. Het wordt nooit duidelijk waarom. Dit gebeurt alleen zodat Chris haar kan helpen om een succesvolle babe te worden. Datzelfde geldt voor de gespannen relatie tussen de zussen. Die bestaat alleen om wat grappen en drama toe te voegen, want geloofwaardig is het niet.

Voice-over

Om de uitgekauwde clichés samen te brengen tot een geheel, wordt het verhaal verteld aan de hand van een voice-over. Dat gaat gelijk al fout. De film begint met een huilende Lotte die op een bankje gaat zitten. De man naast Lotte vraagt haar wat er aan de hand is en zij vertelt hem haar verhaal. Haar opgewekte voice-over, richt zich echter niet tot de man, maar tot de kijker! De film zit vol met dit soort slordige en onlogische foutjes.

Nare mensen

Een romantische comedy hoeft niet perfect te zijn. Het zijn luchtige filmpjes die lekker wegkijken, dan mag er wel een foutje insluipen. Maar Just Say Yes kijkt niet lekker weg. Naast het rommelige verhaal zit de film vol met nare personages. Lotte is een arrogant kreng, Chris gedraagt zich als een verwend kind, Estelle is een eendimensionale parodie en Alex is niet eens serieus te nemen als love interest.

Grijze muis Yolanthe

De getalenteerde cast kan ook niks met deze personages. Romcom-koning Jim Bakkum is altijd charmant en sympathiek, maar als Chris is hij voor het eerst een irritante eikel. Yolanthe Cabau overtuigt geen moment als grijze muis Lotte en Noortje Herlaar is als plastic zus Estelle beter op haar plek in de TV Kantine. Datzelfde geldt voor Juvat Westendorp en zijn Ivo Niehe-pruik.

Puberale humor

Just Say Yes had gered kunnen worden als er nog wat te lachen was. Dat is ook niet het geval. De humor is ongelooflijk puberaal. Lotte melkt een stier, een vrouw valt met haar kont op een speelgoedraket, de baas van Lotte stinkt uit zijn mond en fitness is moeilijk. Dit zijn trouwens de beste grappen uit de hele film.

Een romcom hoeft geen meesterwerk te zijn. Het moet gewoon fijn wegkijken. Dat doet Just Say Yes niet. Je irriteert je al heel snel aan de personages, er is niks om te lachen en het onlogische verhaal werkt op de zenuwen. De makers hebben duidelijk geen idee hoe een goede romantische comedy in elkaar steekt en wilden met dit liefdeloze misbaksel profiteren van een succesvol genre. Gelukkig zijn er voldoende leuke Nederlandse romcoms die wél weten hoe het moet.

Just Say Yes is vanaf vrijdag 2 april te zien op Netflix.

Deze tien films op Netflix zijn stukken leuker.

Luister ook onze podcast met kijktips en het laatste nieuws